Jak COVID-19 wpłynął na rozwój systemów PLM w firmach produkcyjnych?

0
102

Globalizacja oznacza coraz łatwiejszy dostęp do nowych oraz bardziej konkurencyjnych produktów.

Wymusza to na producentach między innymi takie działania jak:

● szybszą reakcję na popyt;
● skrócenie czasu wprowadzania produktu na rynek;
● lepszą jakość oferowanego produktu;
● nowatorskie podejście;
● nietuzinkowy design.

Osiągnięcie takich założeń jest możliwe dzięki zaawansowanym narzędziom IT, to dzięki nim producenci mogą sprostać wymaganiom współczesnych klientów. Konsekwencją takiego podejścia jest fakt, że procesy wytwórcze są coraz bardziej złożone oraz rozproszone. Częste interakcje powodują dość szybki wzrost liczby projektów, procesów oraz informacji biznesowych, które rozproszone zespoły muszą odpowiednio porządkować pod kątem ważności, oraz odpowiednio zarządzać nimi przez cały cykl życia produktów. I w tym momencie pojawia się system PLM (Product Lifecycle Management), który stworzony został z myślą o zarządzaniu życiem produktu.

Co to jest PLM

PLM, czyli zarządzanie cyklem życia produktu, to nie tylko system IT, który za zadanie ma ułatwianie pracę projektantom. PLM, to strategia biznesowa oraz informacyjna, która umożliwia firmom globalne tworzenie sieci danych, które są niezbędne przy tworzeniu, oraz dostarczaniu konsumentom produktów  konkurencyjnych na rynku. Product Lifecycle Management gwarantuje firmom: rozwój, wzrost innowacyjności, wsparcie. PLM jako strategia biznesowa umożliwia przedsiębiorstwom wykorzystywanie najlepszych praktyk, które przyśpieszają proces wprowadzania produktu na rynek, zwiększając przy tym zyski. Jako strategia informacyjna PLM zapewnia rozproszonym globalnie zespołom dostęp do wspólnego repozytorium wiedzy zarówno o produkcie, jak i o procesach, dodatkowo też ułatwia wirtualną współpracę i udostępnianie danych w czasie rzeczywistym. Zarządzanie cyklem życia produktów można wykorzystać do integracji wielu systemów, które są niezbędne w danym projekcie, umiejętnie łącząc wiedzę i rozszerzając okres przydatności takich inwestycji. Pełny cykl zarządzania produktem złożony jest z kilku etapów, są to:

  • określenie funkcji produktu – to na tym etapie produkuje się zarówno rdzeń produktu, jak i określa się planowany rzeczywisty poziom wyrobu;
  • określenie zakresu produktu rozszerzonego – na tym etapie określa się takie właściwości produktu jak: jakość, formę obsługi posprzedażowej, opakowanie, wartości dodane, oraz to, co klient zyska kupując dokładnie ten produkt;
  • strukturę asortymentu – na tym etapie osoby decyzyjne ustalają, czy i jakie wersje będzie posiadać produkt, na przykład czy będzie mieć inne kolory, pojemność, dodatkowe funkcje, czy rozmiary;
  • kreowanie nowych potrzeb – mówi się, że póki czegoś nie zobaczymy, to nie zdajemy sobie sprawy, że nie możemy bez tego żyć. I tak jest w przypadku nowości. Specjaliści od marketingu mają tutaj duże pole do popisu, muszą oni tak wykreować produkt, aby zaszczepić w kliencie chęć jego posiadania.

Kiedy warto wdrożyć PLM

Aby sprawdzić, czy dana firma potrzebuje wdrożenia PLM, należy dokładnie obserwować procesy, które pozwolą ujawnić symptomy wskazujące, że ten czas już nadszedł.

  • Pierwszą wskazówką może być niewystarczająco efektywna wymiana informacji między takimi działami jak: projektowy/konstrukcyjny, produkcją, zarządzania łańcuchem dostaw, dystrybucji, sprzedaży oraz marketingu. W takim przypadku firma nie ma możliwości produkowania atrakcyjnych rynkowo produktów. Należy też zwrócić uwagę, czy w procesach planowania i produkcji nie są dublowane informacje o wytwarzanych produktach, przez co firma traci możliwości powtórnego wykorzystania już raz zdobytej lub wypracowanej wiedzy
  • Kolejna wskazówka pojawia się, gdy firma identyfikuje potencjał wzrostu efektywności w procesach planowania, projektowania czy produkcji, ale brakuje jej narzędzi lub też metod do jego wykorzystania. Wdrożenie PLM będzie miało korzystny wpływ również w firmach, które systematycznie zwiększają częstotliwość wypuszczania na rynek nowych produktów, lub tych, które projektują coraz więcej części odpowiedzialnych za doskonalenie produktów, skutkiem czego procesy wytwórcze stają się coraz bardziej złożone
  • Wzrastające koszty ogólne procesów projektowania oraz wytwarzania, to kolejna oznaka, że czas wprowadzić do firmy PLM. Opóźnienia w realizacji projektów, narzucanie przez odbiorców norm jakościowych czy materiałowych, skutkuje tym, że aby je spełnić, wymagany jest coraz większy nakład na etapach projektowania oraz produkcyjnych. W takim przypadku spada też konkurencyjność rynkowa produkowanych wyrobów.
rozwój systemów PLM

Pamiętać należy, że nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, kiedy należy wdrożyć system PLM. Bowiem każda firma ma swoje priorytety, dla jednej będzie to trafna analiza potrzeb klienta, dla innej może to być zapewnienie ciągłości, oraz terminowości dostaw w kanałach dystrybucji i punktach sprzedaży. Inni natomiast napotykają na problem podczas nieefektywnej współpracy na etapach projektowania nowych części produktów i niepotrzebnie dublują już raz wypracowaną wiedzę know-how. Jednak niezależnie od priorytetów firmy, dobrze wdrożone PLM może skutecznie wspierać każde z tych działań. Dobrym argumentem na wprowadzenie systemu Product Lifecycle Management, jest też fakt, że daje ona firmom niezależność oraz możliwość pracy zdalnej, która w ostatnim czasie jest na miarę złota.

Jak COVID-19 wpłynął na dalsze działanie PLM

COVID-19 jest tragicznym wydarzeniem, jeszcze pod koniec 2019 roku nikt, nie zdawał sobie sprawy z tego, jak tak dobrze znany nam świat i jego sposób funkcjonowania, może ulec zmianie z dnia na dzień, z powodu niewidocznego gołym okiem wirusa. Tak się jednak stało i pandemia COVID-19 wymusiła na wielu firmach konieczność obmyślenia nowych strategii, skonstruowania nowych zespołów pracujących zdalnie, zostawiając to, co tak dobrze znają, czyli: spotkania, odwiedzanie klientów, czy spotkania warsztatowe. W tym wszystkim można dostrzec plusy, bowiem firmy zaczęły dostrzegać, albo też przestały się bać wdrażania nowych rozwiązań, dzięki którym mogą: poprawić efektywność, zmniejszyć koszty związane z eksploatacją biura, udoskonalić działania swojej firmy na wielu płaszczyznach. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że część firm zmieni swój sposób myślenia, na przykład przestaną wymagać od swoich dostawców odwiedzania ich fizycznych lokalizacji. Rozproszony charakter firm produkcyjnych stworzy dodatkowy, a jakże ważny powód do zdalnego zarządzania wszystkimi etapami. Pandemia nieświadomie wpłynęła na rozwój PLM, dzięki czemu firmy mogą:

  • oszczędzić czas – w każdym projekcie PLM konfiguracja jest kluczowym elementem, zarówno projektów edukacyjnych, jak i wdrożeniowych. Na samym początku klient chciałby jak najszybciej ocenić oraz zobaczyć rzeczywistą wydajność oprogramowania, samo wdrożenie rozwiązań do produkcji, jest równie ważne. Dzięki systemowi PLM można natychmiast rejestrować oraz konfigurować konto
  • zyskać licencje oraz dostępność – zdalne środowisko pracy stwarza nowy zestaw wymagań dotyczących udostępniania systemów w dowolnym miejscu i czasie, a narzędzia PLM są do tego idealne
  • zoptymalizować zdalną współpracę w wirtualnym biurze – wizualizacje sprawdzają się nie tylko w technologii oraz infrastrukturze, ale też w komunikacji i współpracy. Fizyczne biura z powodzeniem mogą być zastąpione przez wirtualne pokoje, które łączą interfejsy wideo, współpracę online, czy jednoczesną edycję danych

Szybko uczące się firmy, które potrafią celnie wyciągać wnioski, zyskują bardzo dużo z wykorzystania rozwiązań oferowanych przez PLM. Zdalne zespoły będą miały w ciągu najbliższej dekady ogromną przewagę nad zespołami tradycyjnymi, nie tylko dzięki wykorzystywanej technologii, ale też dzięki odpowiedniemu zestawowi narzędzi PLM.

Zainteresował Cie temat systemów PLM? Potrzebujesz profesjonalnej porady? Kliknij tutaj – https://ttpsc.com/pl/product-lifecycle-management/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here