Certyfikat na drona – podstawowe informacje

BVLOS to rzecz, o której mówi się najwięcej w branży dronów. Kraje na całym świecie zmieniają swoje polityki dotyczące dronów, aby mogły zezwolić bezzałogowym statkom powietrznym loty dla maksymalnej wydajności. W przeciwieństwie do lotów VLOS, które odbywają się w obrębie linii wzroku pilota, loty BVLOS odbywają się poza zasięgiem wzroku. Możliwości BVLOS pozwalają dronowi na pokonywanie znacznie większych odległości.

BVLOS – najważniejsze informacje

BVLOS ma liczne zastosowania i jest opłacalny. Umożliwia usługodawcom prowadzenie złożonych operacji z użyciem dronów i ułatwia dronom latanie bez ingerencji człowieka. Jednak, aby to osiągnąć, drony muszą stać się „zdatne do lotu”. Loty BVLOS są wykonywane głównie przy inwentaryzacji infrastruktury, do monitorowania dużych obszarów. Drony latające Beyond Visual Line of Sight są sterowane za pomocą danych dostarczanych przez instrumenty pokładowe. Informacje przekazywane są za pomocą łącza telemetrycznego, które informuje operatora o pozycji, wysokości, prędkości i kierunku lotu, a także o wszystkich istotnych parametrach statku powietrznego. Jednak drony latające BVLOS mogą również zmieniać parametry lotu i sterować czujnikami w celu zbierania danych. Piloci są inaczej szkoleni do latania dronami BVLOS. Muszą odbyć szkolenie teoretyczne i praktyczne, aby uzyskać świadectwo kwalifikacji UAVO z uprawnieniami do wykonywania lotów BVLOS. Podczas szkolenia zdobywają wiedzę z zakresu nawigacji w lotach bezzałogowych, meteorologii, osiągów i planowania lotu oraz przepisów lotniczych. Są one niezbędne ze względu na dodatkowe możliwości systemu bezzałogowego.

Kurs BVLOS

Wraz z wejściem w życie nowego rozporządzenia możliwe jest wykonywanie operacji krytycznych w taki sposób, że procedury unikania kolizji nie mogą być stosowane za pomocą obserwacji wzrokowej, czyli w EVLOS (Extended Visual Line Of Sight) lub BVLOS (Beyond Visual Line Of Sight):

EVLOS:
Tryb lotu z widocznością, w którym biorą udział inne strony, np. obserwator z lornetką lub piloci drugorzędni, którzy w porozumieniu z pilotem głównym mogą przejąć dowodzenie nad pojazdem w przypadku utraty kontaktu wzrokowego.

BVLOS:
Tryb lotu, w którym pilot nie ma kontaktu wzrokowego z pojazdem, ale używa instrumentów do utrzymania nad nim kontroli, klasycznym przykładem jest lot FPV.

Do wykonywania tego typu lotów wymagany jest certyfikat, który można uzyskać na kursie w kwalifikowanym ośrodku szkoleniowym i tylko wtedy, gdy posiada się już kwalifikacje do wykonywania krytycznych operacji oraz po odnotowaniu w swoim dzienniku pokładowym co najmniej 36 misji w łącznym czasie minimum 6 godzin lotu.

TEORIA

Kurs obejmuje 24 godziny zajęć teoretycznych obejmujących różne tematy i skupiających się głównie na lataniu poza linią wzroku:

  • Bezpieczeństwo;
  • Przepisy lotnicze;
  • Nawigacja;
  • Podstawowa wiedza z zakresu łączności lotniczej;
  • Tryby kontroli APR;
  • Czynniki ludzkie;
  • Meteorologia;
  • Plan reagowania kryzysowego (ERP);
  • Procedury operacyjne;
  • Wprowadzenie do analizy ryzyka SORA.

PRAKTYKA

Co najmniej 8 godzin szkolenia praktycznego w różnych scenariuszach reprezentatywnych dla lotu EVLOS/BVLOS:

  • Nocny lot;
  • Przelot nad zaludnionymi obszarami lub zgromadzeniami;
  • Loty w obszarach niesegregowanych;
  • Wydanie artykułów;
  • Operacje na terenach lotnisk i heliportów;
  • Działania w terenie górskim.
  • Różne misje będą obejmować planowanie, odprawę,

Na koniec kursu czeka Cię 30-pytaniowy test wielokrotnego wyboru dotyczący zagadnień poruszanych na zajęciach (zaliczony, jeśli 75% odpowiedzi jest prawidłowych) oraz egzamin praktyczny trwający około 20 minut z egzaminatorem.

Więcej znajdziesz na: https://ironsky.pl/szkolenia-uavo/swiadectwo-kwalifikacji-uavo/

Redakcja bestpcinfo.pl