Witamy ponownie :)

Jak się masz? :)

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by contacting us via contact page.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".

START > Karty graficzne > Zotac Geforce GTX550Ti AMP! czyli nietuzinkowy standard

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! czyli nietuzinkowy standard

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP

Jak dobrze wiemy stosunkowo niedługo gracze PC musieli czekać na spopularyzowanie w grach DX11. Mało tego, wystarczyło raptem kilka miesięcy od premiery pierwszych kart graficznych zgodnych z tym standardem (vide Radeon HD5870) aby świat zaczął się skupiać wokół Battleforge, Dirt 2 czy też S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat. Oczywiście wtedy w grach aplikowano raczej tylko niektóre elementy DX11 (np. tesselacja) i raczej z umiarem (nie zawsze różnice były tak kolosalne jak to sobie wcześniej wyobrażano). Obecnie z kolei niektóre tytuły oferują już praktycznie wszystkie „dobrodziejstwa” DX11 w sporej dozie czego dowodem jest chociażby Crysis 2 po wszelkich najnowszych „modyfikacjach” (Patch 1.9 + DX11 Ultra Upgrade + High Res Texture). Oczywiście zastosowanie tych opcji jednocześnie pociąga za sobą ogromny spadek wydajności kart graficznych (mało tego, są tytuły gdzie spadek jest grubo powyżej 50%). Z tego też względu (oraz ze względu na coraz popularniejszy system Windows 7) obecnie najczęściej rozglądamy się za kartami oferującymi co najmniej wysoką wydajność w środowisku DX11. Czy aby jednak na pewno każdy potrzebuje karty graficznej za 1500 zł? Ostatnio trafiła w moje ręce karta graficzna w teorii ze średniej półki – Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! Jak w praktyce prezentuje się ona we współczesnych grach? Czy owa nietuzinkowa konstrukcja ma szansę „ujarzmić” DX11? Zapraszam na test aby się tego dowiedzieć!

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Pierwsze wrażenia i specyfikacja karty

Karta Zotac Geforce GTX550Ti AMP! dostarczana jest w stosunkowo malutkim pudełku przypominającym raczej większe opakowanie telefonu komórkowego. Jak się okazuje sama karta jest praktycznie niewiele mniejsza. Cała konstrukcja mieści się bowiem w gabarytach 195 x 110 mm (odpowiednio długość razem z coolerem GPU x szerokość PCB) i zajmuje dwa sloty. Dość charakterystyczna jest tutaj kolorystyka coolera GPU (czerń i pomarańcz) i portów DVI (pomarańcz). Karta ma dwa wyjścia DVI oraz po jednym HDMI i DisplayPort. Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! posiada jedno dodatkowe złącze zasilania typu 6pin. Co zaś się tyczy samego systemu chłodzenia, to jest on oparty o aluminiowy radiator, który z kolei schładzany jest przez jeden 80 mm wentylator z PWM. Całość obudowana jest czarną plastikową obudową z pomarańczowym meshem.

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! - Opakowanie

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! - Widok ogólnyZotac Geforce GTX550 Ti AMP! - Widok ogólny

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! - Karta w pełnej krasie

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! - Karta jest bardzo krótka, ma niespełna 20 cm długości

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! - Dwa porty DVI, jeden port HDMI i jeden DP

Geforce GTX550 Ti AMP! jest przedstawicielką kart opartych o układ GF116 i wykonanych w procesie technologicznym 40 nm. Wyposażono ją w 1 GB pamięci GDDR5, 192 jednostki shader i szynę pamięci 192-bit. Standardowy model Geforce GTX550 Ti pracuje z zegarami 900 / 4000 / 1800 MHz (odpowiednio GPU / pamięci / jednostki shader) jednak firma Zotac postanowiła nieco „podbić” te fabryczne zegary. Wersja AMP! charakteryzuje się zatem następującymi taktowaniami: 1000 / 4100 / 2000 MHz (odpowiednio GPU / pamięci / jednostki shader). Na przysłowiowe dzień dobry mamy zatem kartę podkręconą o ponad 10%.

Zotac Geforce GTX550 Ti - Specyfikacja karty by GPU-Z 0.5.4

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Platforma testowa i metodologia

Wszystkie testy wydajności wykonywane były w rozdzielczości 1280 x 1024 w środowisku Windows 7 Home Premium 64-bit a zdecydowaną większość testów wspomagała aplikacja FRAPS (w wersji 3.2.6). Sterowniki użyte w teście to Geforce 275.33 WHQL. W przypadku każdej gry / benchmarka ustawiane były możliwie najwyższe detale (aczkolwiek nie zawsze – szczegóły podane są przy każdym teście). Starałem się dobrać do testów tytuły / benchmarki charakterystyczne dla danego współczesnego środowiska. Są tutaj zatem shootery FPS, gry typu RPG, jedna stosunkowo przyjemna aczkolwiek trochę zwariowana „ścigałka” oraz dwa testy syntetyczne (jeden to oczywiście Unigine Heaven a drugi to Adreanaline Crysis 2 Benchmark Tool). Wszystko to znajdowało się natomiast w obrębie następującej platformy testowej:

  • Procesor: Intel Core i5 760 @ 3,2 GHz
  • Płyta główna: MSI P55-GD85
  • Cooler CPU: Arctic Freezer 13
  • Pamięć RAM: 4 GB, 1600 MHz, OCZ Reaper
  • SSD/HDD: 1x SSD (40GB OCZ Vertex 2), 2x HDD (Samsung 500GB i WD 1TB)
  • Zasilacz: Antec HCG-620
  • Obudowa:  Fractal Design Define R2 Black Pearl

 

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! - Platforma testowa

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Testy w BULLETSTORM

Bulletstorm to jedna z polskich super-produkcji, której naprawdę udało się zawojować na rynku „strzelanek” FPS. Futurystyczne wizje, specyficzny humor, przeróżne metody eksterminacji przeciwników oraz Unreal Engine 3.0. To po prostu musiał być hit (po szczegóły zapraszam zresztą do recenzji). Test przeprowadzany był w pobliżu Tamy i polegał na swobodnej przebieżce w tą i z powrotem zaraz po ucieczce z walącej się kopalni. Ustawienia detali były oczywiście możliwie najwyższe (z AA x4).

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ BulletstormJak się zatem okazało w tej grze w rozdzielczości Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! radzi sobie całkiem nieźle. Spadków do poziomu 50 kl./sek. raczej w grze specjalnie nie odczujemy (a przynajmniej niespecjalnie je zauważymy).

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Testy w CRYSIS WARHEAD

Crysis Warhead to przedstawiciel futurystycznych shooterów FPS, którego mimo upływu lat po prostu nie może zabraknąć w takich testach. Jest to kontynuacja Crysisa, gry która przy maksymalnych detalach w swoim czasie stanowiła wyzwanie praktycznie dla każdej karty graficznej w rozdzielczości rzędu 1024 x 768. W tym przypadku studio Crytek postarało się po prostu o naprawdę porządny tytuł-benchmark na PC. O ile sama rozgrywka to kwestia indywidualna (w końcu nie każdemu może podobać się przemierzanie wyspy w roli futurystycznego Rambo) o tyle oprawa graficzna do dziś niemal nie ma sobie równych. Test wydajności wykonywany był w obrębie pierwszej mapy (Call Me Ishmale), na granicy lądu, morza i bogatej roślinności (wydaje mi się, że oddaje to charakter większości gry) przy wszystkich ustawieniach na „Entuzjasta” (ale rozmycie podczas ruchu wyłączone) oraz z AAx 2.

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ Crysis Warhead - Call Me IshmaelCóż, okazuje się „poczciwy” Crysis Warhead potrafi tutaj kartę nieco „przydusić”. O ile 36,7 kl. / sek. można uznać za tryb płynny o tyle spadki do 29 kl. / sek. będą już niestety zauważalne. Oczywiście warto być też świadomym, że niektóre lokacje są jeszcze bardziej wymagające…

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Testy w CRYSIS 2

Crysis 2 podobnie jak Crysis Warhead stał się pewnego rodzaju „wizytówką” studia Crytek. W przeciwieństwie jednak do Warhead’a tegoroczna super-produkcja w dniu premiery zasłynęła z wręcz przeciętnej oprawy graficznej oraz szeregu niedociągnięć, których co niektórzy woleli po prostu nie dostrzegać (szczegóły w recenzji). Dopiero od niedawna graczom PC „osłodzono” nieco żywot i wprowadzono oficjalny support dla DX11 oraz specjalną paczkę z lepszymi teksturami. W efekcie tego całego upgrade’u Crysis 2 w końcu przypomina grę, której oprawą wizualną współczesny gracz PC raczej nie wzgardzi. Co ciekawe wraz z tą częścią tego futurystycznego shootera FPS w sieci rozprzestrzenił się ciekawy program z wbudowanymi time-demami – Adreanaline Crysis 2 Benchmark Tool. Sprawdzając wydajność karty oczywiście nie omieszkałem sprawdzić jego „możliwości” zarówno w DX9 jak i w DX11. Poza nim wykonywane były jeszcze dwa testy w dwóch różnych lokacjach gry (Strażnicy Bram oraz Upadek Korporacji). W przypadku pełnej wersji gry zdecydowałem się na prezentację wydajności tylko w DX11 (w przypadku środowiska DX9 naprawdę mnóstwo serwisów udowodniło, że przeciętna karta graficzna poradzi sobie w nim bez problemu).

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ Crysis 2 - AC2BTRaczej nie należy się sugerować minimalnymi wartościami na wykresie (3,3 oraz 8,2 kl. / sek.). Są one najprawdopodobniej związanie  do doczytywaniem danej lokacji z dysku. Bardziej wymowne są natomiast wartości średnie (na chwilę obecną program nie prezentuje wyników maksymalnych). O ile zatem faktycznie w DX9 karta wypada nieźle o tyle w DX11 traci ładnych kilka klatek i prawdopodobnie często będziemy świadkami nie do końca płynnej rozgrywki.

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ Crysis 2 - Straznicy_BramJak widać na powyższym wykresie w przypadku realnej rozgrywki różnice w lokacji Strażnicy Bram nie są zbyt wielkie w porównaniu do Adrenaline Crysis 2 Benchmark Tool. Naturalnie nie zmienia to faktu, że w przypadku DX11 i włączenia wszystkich detali na „full” super-płynnie nie jest a spadki poniżej 30 klatek bez problemu da się odczuć.

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ Crysis 2 - Upadek KorporacjiZ pewnych przyczyn (nie wiem, być może przeczucie) postanowiłem sprawdzić wydajność karty także na mapie Upadek Korporacji. Test polegający na przebiegnięciu ok. 100 m w grze nie należał do płynnych. Ponownie widać więc, że „Crysis 2 + DX11 + super-tekstury” to dla Geforce GTX550 Ti AMP! wyraźnie zbyt wiele…

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Testy w DRAGON AGE 2

Dragon Age 2 to kolejny przedstawiciel gatunku RPG. W zestawieniu gra ta znalazła się ze względu na niezła oprawę graficzną oraz obsługę zarówno DX9 jak i DX11. Z tego też względu (oraz ze względu na historię z niezbyt dobrą optymalizacją gry pod karty nVidii w trybie DX11) test przeprowadzany był w dwóch ustawieniach API (naturalnie przy maksymalnych detalach dla danego trybu). Miejscem testu był poziom nazwany Rozdarty Grzbiet. Jest to jedno z kilku miejsce grze, gdzie w przypadku trybu DX11 wymagana jest naprawdę porządna karta graficzna. Osoby chcące zgłębić „tajniki” rozgrywki w Dragon Age 2 zachęcam do zapoznania się z recenzją.

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ Dragon Age 2 - Rozdarty GrzbietJak więc widać Geforce GTX550 Ti AMP! w Dragon Age 2 w trybie DX9 bez problemu daje sobie radę. Niestety nie można tego samego powiedzieć o trybie DX11. Już w przypadku rozdzielczości 1280 x 1024 jest on praktycznie niegrywalny a co dopiero powiedzieć o wyższych rozdzielczościach. Kto wie, być może nowe sterowniki trochę to poprawią skoro raz już się pojawiły takie, które poprawiały wydajność kart Geforce o kilkaset %.

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Testy w DUNGEON SIEGE 3

Dungeon Siege 3 to stosunkowo „lekki” przedstawiciel RPG. Fabuła nie jest tutaj zbyt skomplikowana, zadań pobocznych zbyt wiele nie ma ale za to często będziemy świadkami ładnych efektów czarów oraz dość trudnych potyczek z przeciwnikami. Z racji naprawdę dynamicznych zwrotów akcji (i nie zawsze powtarzalnych walk) zdecydowałem się test w tej grze przeprowadzić podczas wynurzania się „czegoś dużego” (osoby zainteresowane zapraszam do recenzji) z wody. Scenka taka trwa kilkanaście sekund ale karta graficzna też ma wtedy co nieco do roboty. Oczywiście wszystkie detale są maksymalne (AA x4) a cienie są na poziomie tzw. „niemożliwym”.

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ Dungeon Siege 3

W przypadku Dungeon Siege 3 widać więc, że nie jest źle. Płynność rozgrywki jest tutaj zachowana a nam nie pozostaje nic innego poza swobodnym „obcowaniem” z tą grą.

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Testy w NAIL’D

nail’d ro przykład zwariowanej „ścigałki”, przy której prawie każdy może się odprężyć. Jeśli ktoś lubi szalone wyścigi na motorach i quadach przyprawione dobrą oprawą graficzną, nietuzinkowymi pomysłami na trasach oraz zawrotne tempo jazdy i niespodzianki w powietrzu, to ten tytuł jest pozycją obowiązkową (szczegóły w recenzji). Test polegał na stosunkowo ostrożnym (bez kolizji) przejechaniu trasy” Z lotu ptaka” (jedno pełne okrążenie).

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ nail'dMimo naprawdę dynamicznie zmieniającego się otoczenia na karcie Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! można było grać płynnie. Wprawdzie na wykresach widać spadki do 59 kl. / sek. ale podczas typowej jazdy nie uświadczymy żadnych negatywnych efektów z tym związanych.

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Testy w UNIGINE HEAVEN 2.5

Unigine Heaven 2.5 to przykład testu syntetycznego z możliwością wyboru API (DX9, DX10 i DX11) oraz stosownych ustawień detali. Oczywiście nas interesuje przede wszystkim wydajność w środowisku DX11 i z tego też względu sprawdzane były osiągi przy ekstremalnym trybie tesselacji.

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! - Wydajność w Unigine_Heaven 2.5
Ponownie widać, że zaawansowany tryb DX11 jest dla karty graficznej typu Geforce GTX550 Ti zbyt wymagający. Widać to nie tylko po spadkach do 10-11 kl./sek/ ale także po wyniku średnim (21 kl. / sek.). Cóż, całe szczęście, że Unigine Heaven to nie gra ;)

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Testy w WIEDŹMIN 2: ZABÓJCY KRÓLÓW

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów to polska super-produkcja, której po prostu nie sposób teraz ominąć przy jakimkolwiek porównywaniu wydajności kart graficznych. Bardzo ładna oprawa graficzna, dynamiczne walki, nieliniowa fabuła oraz spory wachlarz rozwoju naszego bohatera sprawiają, że ów RPG przypada do gustu licznym graczom (po szczegóły zapraszam do recenzji). Testy wydajności wykonywane były w trzech „lokacjach”: Flotsam, Las (na wschód od Flotsam) oraz w okolicy Vergen. Poza uberpróbkowaniem i rozmyciami wszystkie maksymalne były ustawione na najwyższy poziom.

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ Wiedzmin 2 - Flotsam

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ Wiedzmin 2 - Las

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! @ Wiedzmin 2 - VergenNiezależnie od miejsca testu karta Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! zawsze oferowała średnio ok. 50 kl./sek. Widoczny spadek do 18 kl. / sek. występował tylko podczas „przebieżki” po Flotsam i związany jest najprawdopodobniej z doczytywaniem gry w jednym miejscu (niestety ale w Wiedźminie 2 sporo jest takich miejsc). W każdym razie można założyć, że dopóki gra nie będzie się doczytywać, to zawsze powinniśmy mieć płynną rozgrywkę (a przynajmniej w rozdzielczości 1280 x 1024).

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Temperatury i kultura pracy

Temperatury GPU Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! sprawdzone zostały oczywiście w dwóch warunkach: IDLE oraz STRESS. Pierwszy tryb to oczywiście zwykła praca biurowa (OpenOffice + Winamp + GG + Mozilla FireFox) zaś drugi to możliwie mocne obciążenie karty (6 pętli testu AC2BT).

Zotac_Geforce_GTX550Ti_AMP_wydajność_coolera_GPUWyraźnie widać, że w IDLE karta jest naprawdę „chłodna” (temperatura nawet poniżej średniej temperatury ludzkiego ciała) zaś w STRESSie zamontowany cooler GPU radzi sobie nie najgorzej ale z pewnością nie zagwarantuje odpowiedniego zapasu wydajności do overclockingu (przypominam, że nie korzystałem tutaj z prawdziwego wygrzewacza GPU czyli FurMarka).

Co zaś się tyczy poziomu głośności zamontowanego wentylatora to wprawdzie nie mam jeszcze do dyspozycji stosownego urządzenia pomiarowego ale jako zwolennik ciszy (w końcu w skład platformy testowej wchodzi obudowa Fractal Design Define R2) mogę przyznać, że w IDLE wentylatora praktycznie nie słychać zaś pod obciążeniem przebija się przez obudowę jakiś bliżej nieokreślony dźwięk wentylatora ale nie jest on nieprzyjemny.

Zotac Geforce GTX550Ti AMP! – Podsumowanie

Nie da się ukryć, że Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! w jednych grach się doskonale sprawdza a w innych raczej niekoniecznie. Z całą pewnością mocną stroną tej karty jest przyzwoita wydajność w DX9 oraz cichy cooler GPU. W przypadku wydajności DX11 nie jest niestety już tak różowo. Przy mocno obciążających grach (np. Crysis 2 ze wszystkimi „wodotryskami”) obserwować będziemy animację poniżej poziomu płynności. W chwili obecnej Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! kosztuje ok. 500zł (ceny na podstawie Ceneo.pl z dn. 12.07.2011). Nie jest to jakiś strasznie wielki wydatek jak na kartę ze średniego segmentu i po sprawdzeniu wydajności karty i wykazaniu jej mocnych i słabych stron serwis BestPCinfo.pl postanowił przyznać jej nagrodę SUPER SILENT! (dobra kultura pracy fabrycznego wentylatora) oraz VALUE! (dobry stosunek cena/kultura pracy) i polecić ją osobom chcącym stworzyć platformę z DX11 jako opcją.

Zotac Geforce GTX550 Ti AMP - Nagrody

4 komentarze

  1. Super recenzja. Dużo testów i fajnie pomyślane wykresy. Szkoda tylko, że testy były przeprowadzane w tak niskiej rozdzielczości. Nie mniej jednak bardzo fajnie to wygląda.

  2. OptimalowieC Prawi:

    No właśnie na razie tylko na taką rozdzielczość możemy sobie pozwolić. Jest oczywiści plan na wymianę monitora z wyższą rozdzielczością ale to jeszcze nie teraz, może za kilka miesięcy ;)

    BTW. To Ty ostatnio machnąłeś też reckę HD6950? Nawet chłodny ten XFX ;) Zobaczę jak to wygląda u Asusa…

    • Na portalach typowo z zamiłowania takich jak ten czy NewsKomp dla którego piszę zawsze są jakieś ale. U was jest to niska rozdzielczość a u nas słaba platforma testowa..

      • OptimalowieC Prawi:

        Spx, na pewno za jakiś czas my wyprostujemy nasze „ale” (tak, żeby można przetestować w rozdzielczości 1680 x 1050 albo chociaż 1600 x 900) a wy wasze ;)

Trackbacks for this post

  1. Asus Radeon HD6950 DirectCUII 1GB - test | BestPCInfo.pl - [...] przyjemność zapoznania się z kartą graficzną ze współczesnego średniego segmentu – Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! Jak się okazało…
  2. Zotac Geforce GTX560 AMP! - test | BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy - [...] czas temu mieliśmy przyjemność przetestować kartę graficzną Zotac Geforce GTX550 Ti AMP! Okazała sie ona całkiem dobrą propozycją do…
  3. Zotac Geforce GTX580 AMP! - test karty graficznej | BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy - [...] tej pory na łamach BestPCInfo.pl prezentowane były testy kart graficznych ze średniej półki (Geforce GTX550 Ti) lub z wyższej…

Leave a Comment

*