Witamy ponownie :)

Jak się masz? :)

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by contacting us via contact page.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".

START > Karty graficzne > Zotac Geforce GTX 660 AMP! – mały mocarz wśród kart graficznych

Zotac Geforce GTX 660 AMP! – mały mocarz wśród kart graficznych

Zotac GTX 660 AMP! - Test karty graficzenj

Pod koniec ubiegłego roku mieliśmy styczność z całkiem ciekawą propozycją karty graficznej w postaci Zotac Geforce HTX 660 Ti AMP! Teraz przyjrzymy się karcie bez „Ti” w przydomku. Jak zatem w praktyce sprawdza się owa karta „o oczko niżej”? Przekonajmy się. Zapraszam na test Zotac Geforce GTX 660 AMP!

Zotac Geforce GTX 660 AMP! – prezentacja karty graficznej

Karta graficzna Zotac Geforce GTX 660 AMP! dostarczana jest w raczej niedużym opakowaniu ale oczywiście o kolorystyce oczywiście charakterystycznej dla firmy Zotac (dużo pomarańczowych akcentów). Sama karta graficzna to przykład bardzo krótkiej konstrukcji (raptem 195 mm długości). Producent zastosował do jej schładzania cooler GPU oparty o spory aluminiowy radiator, dwa miedziane heat-pipe’y oraz dwa wentylatory 80 mm z PWM. Całość przesłania tutaj dość stylowa czarna obudowa i do złudzenia przypomina cooler GPU znany z serii GTX 660 Ti AMP! Tak jak w przypadku poprzednich kart tak i tutaj mamy do podłączenia jedno dodatkowe złącze zasilania PCI-E typu 6-pin (bardzo swobodny dostęp).

Zotac GTX 660 AMP! - Opakowanie

Zotac GTX 660 AMP! - Widok ogólnyZotac GTX 660 AMP! - Widok ogólnyZotac GTX 660 AMP! - Dodatkowe zasilanie

Co zaś się tyczy wyjść / portów, które możemy tutaj znaleźć to mamy:

  • 2x DVI
  • 1x HDMI
  • 1x DisplayPort

Zotac GTX 660 AMP! - Porty

Wśród akcesoriów dołączanych do karty Zotac Geforce GTX 660 AMP! znajdziemy:

  • instrukcję
  • adapter DVI -> D-Sub
  • płytę ze sterownikami
  • adapter zasilania (typu 2x molex -> 1x PCI-E 6-pin)
  • kod nas trzydniowy dostęp do pełnej wersji gry Trackmania 2: Canyon

Zotac GTX 660 AMP! - Akcesoria

Rdzeń karty pracuje tutaj z częstotliwością rzędu 1111 MHz zaś 2GB pamięci GDDR5 „tyka” na poziomie aż 1652 MHz (mowa p taktowaniu rzeczywistym). Na pokładzie Zotac Geforce GTX 660 AMP! mamy ponadto 24 jednostki ROP oraz 960 jednostek shader (wersja „Ti” ma ich 1344).

Zotac Geforce GTX 660 AMP! @ GPU-Z

Zotac GTX 660 AMP! - W pełnej krasie

Zotac Geforce GTX 660 AMP! – platforma testowa i metodologia

Wszystkie testy wydajności wykonywane były w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli (mniejsze rozdzielczości postanowiliśmy od niedawna ominąć z racji coraz popularniejszych nawet większych formatów obrazu aniżeli full-HD) w środowisku Windows 7 Home Premium 64-bit a zdecydowaną większość testów “wspomagała” aplikacja FRAPS (w wersji 3.2.6). Sterowniki użyte w teście to Geforce 314.22 WHQL. W przypadku każdej gry / benchmarka ustawiane były możliwie najwyższe detale (aczkolwiek nie zawsze – np. w Wiedźminie 2 wyłączony był słynny “uber-sampling” a w przypadku Batman Arkham City wyłączone były efekty PhysX). Starałem się dobrać do testów tytuły / benchmarki charakterystyczne dla danego współczesnego środowiska (aczkolwiek przyznam szczerze, że do tej pory brakuje mi jeszcze kilku pozycji). Są tutaj zatem shootery FPS, gry typu RPG oraz kilka testów syntetycznych (Adreanaline Crysis 2 Benchmark Tool, AvP DX11, Batman Arkham City, Lost Planet 2, S.T.A.L.K.E.R. CoP, Unigine Heaven 4.0 oraz Unigine Valley). Wszystko to znajdowało się natomiast w obrębie następującej platformy testowej:

Zotac GTX 660 AMP! - Platforma testowa

Lista przetestowanych gier i aplikacji:

Gra / Aplikacja
Tryb testu
Środowisko / API
ALIENS vs PREDATOR
benchmark
DX11
BATMAN ARKHAM CITY
benchmark
DX11
BATTLEFIELD 3
fragment gry
DX11
CRYSIS 2
benchmark oraz dwa fragmenty gry
DX9 i DX11
CRYSIS 3
fragment gry
DX11
LOST PLANET 2
benchmark
DX11
METRO 2033
benchmark
DX11
PROTOTYPE 2
fragment gry
DX9
S.T.A.L.K.E.R. CoP
benchmark
DX11
UNIGINE HEAVEN 4.0
benchmark
DX11
UNIGINE VALLEY
benchmark
DX11
WIEDŹMIN 2
trzy fragmenty gry
DX9

Zotac Geforce GTX 660 AMP! – testy wydajności @ full-HD

Zotac GTX 660 AMP! - Wydajność karty @ full HD

Nie da się ukryć, że w niemal wszystkich powyższych testach średnie wartości FPS gwarantowały płynną rozgrywkę. Jedynie w przypadku Crysis 3 obserwowaliśmy wartości poniżej progu płynności (21 kl.s). Nie licząc więc tamtych wyników można powiedzieć, że Zotac Geforce GTX 660 AMP! bez problemu poradzi sobie w rozdzielczości rzędu full-HD (a przynajmniej w przypadku przetestowanych tutaj gier i aplikacji).

Zotac Geforce GTX 660 AMP! vs GTX 680 czyli czy warto brać średnią półkę

Gra / Aplikacja
Zotac GTX 660 AMP!
Zotac GTX 680 AMP! v2
ALIENS vs PREDATOR
76,5
112,5
ASSASSIN’S CREED: REVELATIONS
112,5
155
BATMAN ARKHAM CITY
72
86
BATTLEFIELD 3
66,3
98,5
CRYSIS 2 – AC2BT, DX9
59,5
98,5
CRYSIS 2 – AC2BT, DX11
55,1
98,5
CRYSIS 2 – STRAŻNICY BRAM
53,3
78,8
CRYSIS 2 – UPADEK KORPORACJI
40,7
60,9
CRYSIS 3
21
32,3
LOST PLANET 2 – TEST A
76,8
119,2
LOST PLANET 2 – TEST B
60,5
72,6
METRO 2033
35,6
48,4
PROTOTYPE 2
109,7
131,4
S.T.A.L.K.E.R. CoP
51
74
UNIGINE HEAVEN 4.0
30,6
45,7
UNIGINE VALLEY
39,8
59,2
WIEDŹMIN 2 – FLOTSAM
69,6
93,6
WIEDŹMIN 2 – LAS
65,7
98,9
WIEDŹMIN 2 – VERGEN
77,5
101

Jak widać przewaga karty graficznej z wyższej półki (jaką jest GTX 680 AMP!) jest momentami bardziej niż wyraźna. Mimo to okazuje się, że karta pokroju Zotac Geforce GTX 660 AMP! podoła już zdecydowanej większości współczesnych gier. Wyjątkiem może być tutaj chociażby Crysis 3 gdzie realnie karta tego typu wystarczy zapewne tylko do średnich ustawień graficznych.

Zotac Geforce GTX 660 AMP! – pobór prądu, klasa głośności i temperatury GPU

Temperatury GPU Zotac Geforce GTX 660 AMP! sprawdzone zostały w dwóch warunkach: IDLE oraz STRESS. Pierwszy tryb to oczywiście raczej standardowa praca biurowa (OpenOffice + Winamp + GG + Mozilla FireFox) zaś drugi to możliwie mocne obciążenie karty (6 pętli testu AC2BT). Dokładnie w takich samych warunkach była sprawdzana klasa poziomu głośności karty / coolera GPU oraz pobór prądu przez całą platformę testową. Co zaś się tyczy samych klas poziomów głośności, to z racji brak stosownego urządzenia pomiarowego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie porównania “organoleptycznego”:

  • klasa 1: super cicho (można śmiało nawet spać przy komputerze)
  • klasa 2: cicho (można spać przy komputerze ale niektórzy już to usłyszą)
  • klasa 3: słyszalny szum (słychać szum ale jeszcze nie jest on męczący)
  • klasa 4: mocny szum (na dłuższą metę jest to szum męczący dla uszu)
  • klasa 5: głośno (bez słuchawek / głośniejszej muzyki trudno wytrzymać nawet kilka minut)

Zotac GTX 660 AMP! - Pobór prądu

Zotac GTX 660 AMP! - Temperatura GPU

Zotac GTX 660 AMP! - Klasa głośności

Po lekturze powyższych wykresów chyba wiadomo, że kartę graficzną Zotac Geforce GTX 660 AMP! możemy określić jako stosunkowo chłodną (max. 65 stopni Celsjusza), umiarkowanie prądożerną (cała platforma pobierała max. 228 Watt z gniazdka) umiarkowanie słyszalną (3 klasa głośności).

Zotac Geforce GTX 660 AMP! – podsumowanie

Karta graficzna Zotac Geforce GTX 660 AMP! na naszym rynku kosztuje ok. 800 zł. W tej cenie dostajemy całkiem ciekawą kartę graficzną, która pod względem wydajności sprosta prawie każdej współczesnej grze i to nawet w rozdzielczości full HD. Dodajmy do tego jeszcze to, że wraz z tą kartą dostajemy także całkiem przyzwoity cooler GPU (no, może nie najcichszy ale za to wydajny) i w miarę bogate wyposażenie (m.in. kod na 3 dni do gry Trackmania 2 Canyon) a okaże się, że jest to warty rozważenia „arsenał” dla każdego w miarę wymagającego gracza. Jak najbardziej zatem Zotac Geforce GTX 660 AMP! zasługuje na miano POWER! Gratulujemy!

Zotac GTX 660 AMP! - Podsumowanie

Proces technologiczny
28 nm
Nazwa kodowa chipu
Kepler (GK106)
Długość karty
ok. 195 mm
Cooler GPU
niereferencyjny
(oparty o heat-pipe’y, aluminiowy radiator i dwa wentylatory)
Pobór prądu z całą platformą
ok. 230W
Dodatkowe akcesoria
adapter VGA -> DVI
gra Trackamnia 2: Canyon
adapter molex -> PCI-E
Sugerowana cena detaliczna
ok. 800 zł

There are no comments, please leave one.

Leave a Comment

*