Witamy ponownie :)

Jak się masz? :)

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by contacting us via contact page.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".

START > Karty graficzne > Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB – test karty graficznej

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB – test karty graficznej

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Test

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB to kolejna (po XFX Radeon HD7970) propozycja wydajnej karty graficznej opartej o 28 nm układ Tahiti. Firma Saphhire ostatnio przyzwyczaiła nas do wydajnych karty z naprawdę porządnymi coolerami GPU. Czy tak też jest w przypadku Radeon HD7950 DualFan 3GB? Przekonajmy się. Zapraszam na test kolejnej karty graficznej tegoż producenta.

Karta graficzna Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB dostarczana jest w sporym opakowaniu (z ekologicznymi „akcentami”). Sama karta należy do stosunkowo długich konstrukcji – mierzy sobie ona bowiem ok. 285 mm długości a zatem przed zakupem upewnijmy się, że mamy w obudowie wystarczająco dużo miejsca na wysokości karty graficznej. Design karty w żadnej mierze nie przypomina nam standardowej konstrukcji referencyjnej. Zdradza to zarówno sam cooler GPU (pięć grubych heat-pipe’ów, rozbudowany system finów dwa 92 mm wentylatory) jak także sama kolorystyka (PCB jest niebieskie ale obudowa coolera GPU jest przede wszystkim czarno-srebrna). Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB wymaga do poprawnej pracy dwóch dodatkowych złącz zasilania (co ciekawe oba są typu PCI-E 6pin). Upewnijmy się zatem już zawczasu, że nasz zasilacz albo posiada obie takie wtyczki albo bądźmy pewni, że jest on „wystarczająco markowy” (zwróćmy zwłaszcza uwagę na obciążalność linii 12V – z doświadczenie tylko powiem, że nie polecam zasilaczy o obciążalności linii 12V poniżej 350W).

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Opakowanie

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Widok ogólnySapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Widok ogólnySapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Widok ogólnySapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Widok ogólnyCo zaś się tyczy wyjść / portów, które możemy tutaj znaleźć to mamy:

  • 2x DVI
  • 2x DP (Display Port)
  • 1x HDMI

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Porty

Wśród akcesoriów dołączanych do karty Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB mamy m.in.:

  • adapter DVI -> D-Sub
  • adapter DVI -> HDMI
  • adapter HDMI -> DP
  • płytę ze sterownikami
  • mostek do połączenia CrossFire
  • dwa adaptery zasilania (typu 1x molex -> PCI-E 6-pin)

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Akcesoria

Rdzeń karty graficznej Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB należy naturalnie do rodziny 28 nm układów Tahiti i pracuje z częstotliwością rzędu 900 MHz zaś 3 GB pamięci GDDR5 „tyka” z częstotliwością na poziomie 1250 MHz (taktowanie rzeczywiste). Znajdziemy też tutaj 32 jednostki ROP oraz 384-bitową szynę pamięci. Nie da się więc ukryć, że specyfikacja tej karty sugeruje tylko troszkę „osłabionego” Radeona HD7970.

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB @ GPU-ZSapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - W pełnej krasie

Wszystkie testy wydajności wykonywane były w rozdzielczości 1280 x 1024 oraz 1920 x 1080 w środowisku Windows 7 Home Premium 64-bit a zdecydowaną większość testów wspomagała aplikacja FRAPS (w wersji 3.2.6). Sterowniki użyte w teście to Catalyst 12.3 WHQL. W przypadku każdej gry / benchmarka ustawiane były możliwie najwyższe detale (aczkolwiek nie zawsze – szczegóły podane są przy każdym teście). Starałem się dobrać do testów tytuły / benchmarki charakterystyczne dla danego współczesnego środowiska (aczkolwiek przyznam szczerze, ze do tej pory brakuje mi jeszcze kilku pozycji). Są tutaj zatem shootery FPS, gry typu RPG oraz pięć testów syntetycznych (Adreanaline Crysis 2 Benchmark Tool, AvP DX11, Lost Planet 2, S.T.A.L.K.E.R. CoP oraz Unigine Heaven 2.5). Wszystko to znajdowało się natomiast w obrębie następującej platformy testowej:

  • Procesor: Intel Core i5 760 @ 3,2 GHz
  • Płyta główna: MSI P55-GD85
  • Cooler CPU: Thermalright HR-02 Macho (test niebawem :))
  • Pamięć RAM: 2x 4GB, Patriot 1600 MHz (uwaga, niegdyś był to zestaw 2x 2GB a zatem przy niektórych grach ilość pamięci RAM może mieć wpływ na ostateczną wydajność)
  • HDD: 2x HDD (w tym jeden WD Caviar Black a dokładnie WD1002FAEX 1TB)
  • Zasilacz: Antec HCG-620
  • Obudowa: Antec Eleven Hundred

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Platforma testowa

Aliens vs Predator DX11 Benchmark to przede wszystkim wstępna prezentacja wydajności kart graficznych w najnowszej odsłonie shootera z Obcymi i Predatorami w rolach tytułowych. Prezentowane są tutaj po kolei trzy różne sceny a w każdej z nich głównymi bohaterami są oczywiście Obcy. Nie ma tutaj żadnej konfiguracji z poziomu benchmarka (aczkolwiek są dostępne stosowne wpisy), wszystkie ustawienia w kwestii jakości generowanej grafiki są zatem w oparciu o ustawienia sterowników.

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w AvP DX11 @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w AvP DX11 @ 1920 x 1080

Jak widać karta Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB nie miała w przypadku benchmarku Aliens vs Predator praktycznie żadnych problemów. Minimum jakie tutaj osiągnęła to ponad 50 FPS’ów w rozdzielczości full HD. Wydaje mi się, że zdecydowanej większości użytkowników taki wynik naprawdę w zupełności wystarczy :)

Batman Arkham City to nowa pozycja w naszych testach. Postanowiliśmy ją tutaj zamieścić ze względu na bardzo wymagający tryb DX11 (nawet po zaaplikowaniu stosownego patcha tryb DX11 jest w rozdzielczości full HD tak naprawdę ledwo grywalny na niejednej mocnej karcie graficznej). W każdym razie ta zręcznościowa gra z elementami taktyki z całą pewnością zasługuje na to aby od czasu do czasu weryfikować w niej wydajność kart graficznych. Naturalnie do niniejszych testów gra była już w wersji po stosownym patchu poprawiającym wydajność kart w trybie DX11 a PhysX był wyłączony.

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Batman Arkham City DX11 @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Batman Arkham City DX11 @ 1920 x 1080

Tak jak przy poprzedniej recenzji widać, że niespecjalnie jest sens przejmować się tutaj spadkami wartości FPS’ów poniżej progu płynności. Średnie wartości oscylowały bowiem wokół wartości bardziej niż wystarczających do płynnej rozgrywki w Batman Arkham City (w rozdzielczości full HD było średnio ponad 90 kl./s.).

Crysis Warhead to przedstawiciel futurystycznych shooterów FPS, którego mimo upływu lat po prostu nie może zabraknąć w takich testach. Jest to kontynuacja Crysisa, gry która przy maksymalnych detalach w swoim czasie stanowiła wyzwanie praktycznie dla każdej karty graficznej w rozdzielczości rzędu 1024 x 768. W tym przypadku studio Crytek postarało się po prostu o naprawdę porządny tytuł-benchmark na PC. O ile sama rozgrywka to kwestia indywidualna (w końcu nie każdemu może podobać się przemierzanie wyspy w roli futurystycznego Rambo) o tyle oprawa graficzna do dziś niemal nie ma sobie równych. Test wydajności wykonywany był w obrębie pierwszej mapy (Call Me Ishmael), na granicy lądu, morza i bogatej roślinności (wydaje mi się, że oddaje to charakter większości gry) przy wszystkich ustawieniach na “Entuzjasta” (ale rozmycie podczas ruchu wyłączone) oraz z AAx 2.

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Crysis Warhead DX10 Call me Ishmael @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Crysis Warhead DX10 Call me Ishmael @ 1920 x 1080

Jak wiemy Crysis Warhead po dziś dzień może dać się we znaki niejednej mocniejszej karcie graficznej. Na szczęście karty Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB praktycznie to nie dotyczy. W rozdzielczości 1920 x 1080 minimalne wartości FPS’ów przebijały się przez 50 kl./s. (w teście osiągnięto 53 kl./s.). Płynność była zatem bardziej niż widoczna.

Crysis 2 podobnie jak Crysis Warhead stał się pewnego rodzaju “wizytówką” studia Crytek. W przeciwieństwie jednak do Warhead’a tegoroczna super-produkcja w dniu premiery zasłynęła z wręcz przeciętnej oprawy graficznej oraz szeregu niedociągnięć, których co niektórzy woleli po prostu nie dostrzegać (szczegóły w recenzji). Dopiero od niedawna graczom PC “osłodzono” nieco żywot i wprowadzono oficjalny support dla DX11 oraz specjalną paczkę z lepszymi teksturami. W efekcie tego całego upgrade’u Crysis 2 w końcu przypomina grę, której oprawą wizualną współczesny gracz PC raczej nie wzgardzi. Co ciekawe wraz z tą częścią tego futurystycznego shootera FPS w sieci rozprzestrzenił się ciekawy program z wbudowanymi time-demami – Adreanaline Crysis 2 Benchmark Tool. Sprawdzając wydajność karty oczywiście nie omieszkałem sprawdzić jego “możliwości” zarówno w DX9 jak i w DX11. Poza nim wykonywane były jeszcze dwa testy w dwóch różnych lokacjach gry (Strażnicy Bram oraz Upadek Korporacji). W przypadku pełnej wersji gry zdecydowałem się na prezentację wydajności tylko w DX11 (w przypadku środowiska DX9 naprawdę mnóstwo serwisów udowodniło, że przeciętna karta graficzna poradzi sobie w nim bez problemu).

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w AC2BT @ 1280 x 1024

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Crysis 2 DX11 Strażnicy Bram @ 1280 x 1024

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Crysis 2 DX11 Upadek Korporacji @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w AC2BT @ 1920 x 1080

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Crysis 2 DX11 Strażnicy Bram @ 1920 x 1080

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Crysis 2 DX11 Upadek Korporacji @ 1920 x 1080

Jak doskonale wiemy wyniki w Crysis 2 możemy wyniki podzielić na dwie „wersje”: typowe oraz możliwe do spotkania. O ile bowiem wyniki w benchmarku AC2BT i lokacji Strażnicy Bram mniej więcej się pokrywały (ok. 60 kl./s. w rozdzielczości full-HD) o tyle ponownie widać było specyfikę testu w lokacji Upadek Korporacji (link do prezentacji miejsca testowego). W rozdzielczości full HD było tam praktycznie cały czas minimalnie powyżej progu płynności (minimalnie 31 kl./s. a średnio 37 kl./s.).

Dragon Age 2 to przedstawiciel gatunku RPG. W zestawieniu gra ta znalazła się ze względu na niezła oprawę graficzną oraz obsługę zarówno DX9 jak i DX11. Z tego też względu (oraz ze względu na historię z niezbyt dobrą optymalizacją gry pod karty nVidii w trybie DX11) test przeprowadzany był w dwóch ustawieniach API (naturalnie przy maksymalnych detalach dla danego trybu). Miejscem testu był poziom nazwany Rozdarty Grzbiet. Jest to jedno z kilku miejsce grze, gdzie w przypadku trybu DX11 wymagana jest naprawdę porządna karta graficzna. Osoby chcące zgłębić “tajniki” rozgrywki w Dragon Age 2 zachęcam do zapoznania się z recenzją.

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Dragon Age 2 @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Dragon Age 2 @ 1920 x 1080

Tak jak w przypadku praktycznie wszystkich dotychczas przetestowanych przez nas kart tak i Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB w Dragon Age 2 sprawdza się wyśmienicie przede wszystkim w trybie DX9 (średnio ponad 130 FPS’ów w full HD). Co ciekawe w przeciwieństwie do dotychczasowych testów po włączeniu DX11 i najwyższych detali płynność również była zachowana i to nawet w rozdzielczości 1920 x 1080 (minimalnie 40 kl./s. w rozdzielczości full HD). Mało tego, uzyskany przez Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB wynik był wyższy niż Radeona HD7970 a zatem istnieje naprawdę duża szansa, że po prostu nowsza wersja sterowników sporo tutaj pomogła.

Dungeon Siege 3 to stosunkowo “lekki” przedstawiciel RPG. Fabuła nie jest tutaj zbyt skomplikowana, zadań pobocznych zbyt wiele nie ma ale za to często będziemy świadkami ładnych efektów czarów oraz dość trudnych potyczek z przeciwnikami. Z racji naprawdę dynamicznych zwrotów akcji (i nie zawsze powtarzalnych walk) zdecydowałem się test w tej grze przeprowadzić podczas wynurzania się “czegoś dużego” (osoby zainteresowane zapraszam do recenzji) z wody. Scenka taka trwa kilkanaście sekund ale karta graficzna też ma wtedy co nieco do roboty. Oczywiście wszystkie detale są maksymalne (AA x4) a cienie są na poziomie tzw. “niemożliwym”.

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Dungeon Siege 3 @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Dungeon Siege 3 @ 1920 x 1080

Dungeon Siege 3 to bardzo „lekka” gra i karta Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB  nie sprawiła tutaj żadnych ale to żadnych problemów o czym świadczą chociażby minimalne wartości FPS’ów w rozdzielczości full HD (niemal 100 kl./s.).

Leo Benchmark to nowa propozycja w naszych zestawieniach. Jest to dość nietypowy test syntetyczny, gdyż prezentuje humorystyczną animowaną scenę wykorzystującą różnej maści zaawansowane efekty graficzne (np. depth of field) oraz “dobrodziejstwa” bibliotek DX11. Póki co nie można specjalnie ingerować w żadne ustawienia Leo Benchmark i dlatego zamieszczam wyniki w tej aplikacji raczej jako “ciekawostkę”.

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Leo Benchmark @ 1920 x 1080

Mimo, że sama animacja nie wydaje się czymś szczególnym to jednak naprawdę potrafi dać się ona we znaki karcie graficznej Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB. Minimalnie zarejestrowano tutaj bowiem 34 kl./s. a średnie wartości FPS’ów oscylowały wokół 43 kl./s. Niby więc wszystko ok. z wydajnością jednak powiedziałbym, że tak raczej na „styk” :)

Lost Planet 2 Benchmark jest kolejnym przykładem testu syntetycznego osadzonego w futurystycznej grze typu shooter TPS. Mamy tutaj do dyspozycji wybór API (DX9 i DX11), kilka ustawień graficznych (na potrzeby testów wszystko jest ustawione praktycznie na max.) oraz dwa rodzaje testu: A oraz B. Ponieważ to test B potrafi bardziej obciążać karty graficzne (a przynajmniej w założeniu) to tak naprawdę troszkę ważniejsze są wyniki prezentowane właśnie z niego.

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Lost Planet 2 DX11 @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Lost Planet 2 DX11 @ 1920 x 1024

Nie da się ukryć, że benchmark Lost Planet 2 karta Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB nie stanowił większego wyzwania. Nawet w rozdzielczości 1920 x 1080 potrafiła zapewnić w pełni płynną rozgrywkę (minimum okolice 60 kl./s).

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat Benchmark prezentuje wydajność kart graficznych w różnych środowiskach API (DX9, DX10.1 i DX11), przy różnych ustawieniach graficznych oraz przy różnych warunkach pogodowych podczas „przelotu” nad daną mapą. Nas naturalnie interesował wyłącznie tryb DX11 oraz możliwie najwyższe ustawienia detali.

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w S.T.A.L.K.E.R. CoP @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w S.T.A.L.K.E.R. CoP @ 1920 x 1080

S.T.A.L.K.E.R. CoP Benchmark – a dokładnie tryb „SunShafts” – to również bardzo wymagający test. Karta graficzna Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB potrafiła tutaj zapewnić płynną rozgrywkę ale to już niemal na styk. Wprawdzie w rozdzielczości 1280 x 1024 obserwowane było minimalnie 40 kl./s. jednak w full HD było minimalnie już tylko 31 kl./s.

Unigine Heaven 2.5 to przykład testu syntetycznego z możliwością wyboru API (DX9, DX10 i DX11) oraz stosownych ustawień detali. Oczywiście nas interesuje przede wszystkim wydajność w środowisku DX11 i z tego też względu sprawdzane były osiągi przy ekstremalnym trybie tesselacji.

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Unigine Heaven 2.5 DX11 @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Unigine Heaven 2.5 DX11 @ 1920 x 1080

Nie da się ukryć, że Unigine Heaven 2.5 przy włączonej ekstremalnej tessalacji potrafił również „dać w kość” niejednej karcie graficznej i nie inaczej jest w przypadku Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB. W niższej rozdzielczości nie jest to jeszcze tak bardzo widoczne (spadki do 25 kl./s.) jednak w rozdzielczości full HD spadki są już poniż 20 kl./s. i to da się niestety zauważyć. Dobrze jednak, że nie wszyscy grają w benchmarki ;)

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów to polska super-produkcja, której po prostu nie sposób teraz ominąć przy jakimkolwiek porównywaniu wydajności kart graficznych. Bardzo ładna oprawa graficzna, dynamiczne walki, nieliniowa fabuła oraz spory wachlarz rozwoju naszego bohatera sprawiają, że ów RPG przypada do gustu licznym graczom (po szczegóły zapraszam do recenzji). Testy wydajności wykonywane były w trzech “lokacjach”: Flotsam, Las (na wschód od Flotsam) oraz w okolicy Vergen. Poza uberpróbkowaniem i rozmyciami wszystkie graficzne „wodotryski” były ustawione na najwyższy poziom.

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Wiedźmin 2 Las @ 1280 x 1024

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Wiedźmin 2 Flotsam @ 1280 x 1024

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Wiedźmin 2 Vergen @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Wiedźmin 2 Las @ 1920 x 1080

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Wiedźmin 2 Flotsam @ 1920 x 1080

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Wydajność w Wiedźmin 2 Vergen @ 1920 x 1080

Rodzima super-produkcja niespecjalnie „dawała się we znaki” karcie Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB. Na karcie tej można było bowiem sobie śmiało pozwolić na rozdzielczość full HD (minimalnie było 45 kl./s a średnio było zawsze w okolicy 70-80 kl./s.).

Temperatury GPU Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB sprawdzone zostały w dwóch warunkach: IDLE oraz STRESS. Pierwszy tryb to oczywiście raczej standardowa praca biurowa (OpenOffice + Winamp + GG + Mozilla FireFox) zaś drugi to możliwie mocne obciążenie karty (6 pętli testu AC2BT). Dokładnie w takich samych warunkach była sprawdzana klasa poziomu głośności karty / coolera GPU oraz pobór prądu przez całą platformę testową. Co zaś się tyczy samych klas poziomów głośności, to z racji brak stosownego urządzenia pomiarowego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie porównania „organoleptycznego”:

  • klasa 1: super cicho (można śmiało nawet spać przy komputerze)
  • klasa 2: cicho (można spać przy komputerze ale niektórzy już to usłyszą)
  • klasa 3: słyszalny szum (słychać szum ale jeszcze nie jest on męczący)
  • klasa 4: mocny szum (na dłuższą metę jest to szum męczący dla uszu)
  • klasa 5: głośno (bez słuchawek / głośniejszej muzyki trudno wytrzymać nawet kilka minut)

Temperatury Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Temperatury

Klasa poziomu głośności Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Poziom głośności

Pobór prądu (wraz z kartą Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB):

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Pobór prądu

Pod względem temperatur i kultury pracy karta graficzna Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB jest bardziej niż zadowalająca. W „stresie” obserwowane było raptem 56 stopni Celsjusza a jednocześnie cooler GPU był przy tym naprawdę cichy (2 klasa poziomu głośności). Pod tym względem jest to zatem ogromny plus dla producenta. Mało tego, wydaje mi się, że niejeden współczesny i energooszczędny laptop byłby głośniejszy nawet bez obciążenia. Cała platforma testowa pobierała natomiast pod pełnym obciążeniem ok. 300W czyli zauważalnie mniej niż w przypadku Radeona HD7970.

Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB vs reszta świata – Średnia wydajność @ 1280 x 1024:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB vs reszta świata - Średnia wydajność @ 1280 x 1024

Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB vs reszta świata – Średnia wydajność @ 1920 x 1080:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB vs reszta świata - Średnia wydajność @ 1920 x 1080

Wprawdzie jest to tylko część spośród wszystkich naszych testów jedna ewidentnie widać, że w rozdzielczości 1280 x 1024 karta graficzna Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB bez problemów radzi sobie w praktycznie każdym obecnym na rynku tytule (i w każdym naszym teście). Co zaś się tyczy rozdzielczości full HD, to karta ta poradzi sobie z ogromną większością gier jednak trzeba mieć świadomość, że w niektórych tytułach / lokacjach będziemy obserwować spadki wydajności niemal do granicy płynności (np. w Crysis 2 w lokacji Upadek korporacji) co było widać przy okazji testów „cząstkowych” na poprzednich stronach.

Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB vs reszta świata – temperatury:

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB vs reszta świata - Temperatury

Jeśli chodzi o temperatury pracy, to naprawdę wyraźnie widać, że Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB należy do „czołówki” (raptem 56 stopni Celsjusza pod obciążeniem to najlepszy dotychczas rezultat) a zawdzięcza to m.in. naprawdę wydajnemu coolerowi GPU.

Karta graficzna Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan 3GB na naszym rynku kosztuje ok. 1800 zł. W tej cenie dostajemy kartę, która pod względem wydajności sprosta praktycznie każdej współczesnej grze nawet w rozdzielczości full HD. Dodajmy do tego jeszcze fakt, że ma naprawdę niskie temperatury GPU podczas obciążenia i bardzo dobrą kulturę pracy fabrycznego coolera GPU a wydaje mi się, że śmiało można ją polecić każdemu zwolennikowi poszukującemu  niemal topowej wydajności i bardzo dobrej kultury pracy. Stąd też właśnie decyzja o przyznaniu tej karcie nagród POWER! oraz SUPER SILENT! Gratulujemy!

Sapphire Radeon HD7950 DualFan 3GB - Nagrody

Proces technologiczny
28 nm
Nazwa kodowa chipu
Tahiti
Długość karty
ok. 285 mm
Cooler GPU
niereferencyjny

(pięć heat-pipe’ów i dwa wentylatory)
Pobór prądu z całą platformą
ok. 300W
Dodatkowe akcesoria
adapter DVI -> D-Sub
adapter HDMI -> DP
adapter DVI -> HDMI
Sugerowana cena detaliczna
ok. 1800 zł

There are no comments, please leave one.

Leave a Comment

*