Witamy ponownie :)

Jak się masz? :)

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by contacting us via contact page.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".

START > Gry PC > Prototype 2 – recenzja gry

Prototype 2 – recenzja gry

Prototype 2 - Recenzja

O grze Prototype 2 dość głośno było już ponad 1,5 roku temu (przy pierwszych oficjalnych zapowiedziach). Pierwsza część gry mimo skromnej oprawy wizualnej potrafiła doskonale się „przyjąć” również jako gra na platformie PC (jak pamiętamy gra Prototype została wydana najpierw na konsole). Produkcja z 2009 roku dzięki naprawdę swobodnej rozgrywce oraz licznym zadaniom pobocznym wciągnęła niejednego gracza PC w świat Alexa Mercera i jego tajemniczego wirusa. W tym roku światu dane było poznać sequel tej gry czyli Prototype 2. Jak zatem tym razem sprawdza się rozgrywka w świecie mutantów, super mutantów, prototypów, tajnych operacji wojskowych i ściśle tajnych badań naukowych? Przekonajmy się. Zapraszam na recenzję Prototype 2.

Prototype 2 – Prototypów dwóch?

Protype 2 to bezpośredni sequel poprzedniej części gry (jak wspomniałem pierwowzór jest z roku 2009). Co ciekawe nie wcielamy się tutaj już w Alexa Mercera ale w kogoś, kogo perypetie są początkowo tylko pośrednio z nim powiązane – wiadomo, na potrzeby fabuły drugiej części gry. Wcielamy się zatem tym razem w postać Jamesa Hellera, który to podczas „potyczki” z Alexem Mercerem zostaje zainfekowany śmiertelnym w teorii wirusem. Jak się jednak okazuje wirus ten nie zabija naszego bohatera ale zmienia Hellera wtak, tak – super mutanta w stylu właśnie Alexa Mercera. I to by miało być na tyle jeśli chodzi o związek z pierwszą częścią gry? Po co w ogóle James Heller został zmieniony w takiego super mutanta? Cóż, o tym dowiemy się już podczas właściwej rozgrywki w świecie Prototype 2 ;) W każdym razie od tej pory stale wzbogacamy pakiet możliwości i umiejętności naszego mutanta-bohatera. Ważne jednak jest to, że nie robimy tego wykonując jedynie główne zadania. Mamy tutaj bowiem do dyspozycji całe mnóstwo dodatkowych misji i mini-misji. Co niektórych może nawet zadziwić tak duża ilość zadań pobocznych. Okazuje się jednak, że są one nie tylko po to aby „wypełnić czas głównej fabuły”. Są one jakby dodatkową możliwością dla gracza ażeby bardziej rozbudować „wachlarz możliwości” naszego bohatera. Przykładowo za wykonanie jakiejś rozbudowanej misji pobocznej (załóżmy cztero-etapowej) otrzymamy upgrade szponów / pnączy / ostrzy, możliwość zwiększenia wysokości wyskoku lub też rozbudowanie tzw. „devastatora” czyli obszarowego super-ataku. Chyba więc warto, prawda? ;)

Prototype 2 - Cutscene

Prototype 2 - Tak Pani Doktor. To tylko na potrzeby praktyk terenowych ;)

Prototype 2 - Tarcza antyrakietowa

Prototype 2 - Ups. Wymksło mi się...

Skoro już wspomniałem o zadaniach głównych i pobocznych, to warto być świadomym, że w Prototype 2 większość z nich jest raczej schematyczna. Najczęściej bowiem wszystko sprowadza się do zwrotu „Idź i jedz” lub „Idź i niszcz„. Naturalnie wykonujemy to na różne widowiskowe sposoby (czasem np. polując przy użyciu specjalnego „radaru”), jednak sama idea jest zwykle ta sama. Z tego też względu naprawdę przydatne będą dla niektórych graczy urozmaicenia wspominanych licznych zadań dodatkowych (tzw. „Wydarzenia„). Co na nas czeka? Przykładowo musimy w taki sposób zeskakiwać z budynku ażeby w określonej liczbie prób / skoków unieszkodliwić wszystkich wskazanych przeciwników. Jest też kilka misji, gdzie musimy do specjalnego pieca powrzucać beczki podczas gdy sami jesteśmy ciągle pod ostrzałem (tak, denerwujące misje ;)). Co ciekawe zadania poboczne, które dają nam najwidoczniejsze upgrade’y są stosunkowo proste. Ot, choćby eliminacja tzw. „gniazd” (zbiorowisko zainfekowanych stworów oraz miejsce gdzie powstają nowe stwory-mutanty). Wchodzimy, „czyścimy” z mutantów i gotowe ;)

Prototype 2 - Wyzwania

Jeśli zaś chodzi o urozmaicenie przeciwników wśród całych tych hord, z którymi się zmierzymy to jest ich całkiem sporo typów. Nie licząc standardowych „żołdaków” i „klasycznych zainfekowanych” nie raz i nie dwa spotkamy na swojej ścieżce rożnej maści „bossów„. Część z nich to po prostu większe odmiany zainfekowanych mutantów a część to super-mutanci naszej klasy.  Skąd się wzięły wszystkie te stwory? Jak je pokonać? To już dokładnie wyjaśnia fabuła gry Prototype 2 ;) W każdym razie z „bossami” trzeba się mieć szczególnie na baczności ponieważ…czasem będziemy walczyć z kilkoma jednocześnie. Jedni są zatem duzi i powolni ale bardzo silni a inni z kolei bardzo zwinni i szybcy. Inni są jeszcze super-żołnierze z tzw. grupy Oriona. Potrafią oni częściowo nas naśladować i blokować i jeśli musimy walczyć więcej niż z dwoma jednocześnie, to czasem naprawdę może być problem ;)

Prototype 2 - Boss

Prototype 2 - Boss

Prototype 2 - Boss aka Dziadek Snake? ;)

Prototype 2 – customizacja naszego mutanta

Jak przystało na gry cRPG, tak i tutaj naprawdę dość istotnie wpływamy na umiejętności naszego „pupila” a tym samym na realną możliwość walki i tzw. „siłę rażenia”. W przypadku Prototype 2 przewidziano bardzo rozbudowy system rozwoju postaci. Rozwijamy bowiem nie tylko podstawowe aspekty fizyczne postaci (jak np. ruch i żywotność) ale także takie elementy jak:

  • moce (rodzaj broni „naturalnej”, którą dysponujemy jak np. pazury, pnącza, ostrza)
  • umiejętności (np. lepsze opanowanie broni palnej)
  • zdolności (np. tarcze ochronne)
  • mutacje (np. szybsze rozpędzanie się i szybsze uniki)

Jak nietrudno się domyślić jedne cechy i skille przydadzą się np. podczas walki z bardziej wymagającymi przeciwnikami oraz tzw. bossami (których tutaj mamy umiarkowaną ilość) a inne np. przy przemieszaniu się po mieście. Poza tym część cech przydaje się nam w zależności tak naprawdę od naszego stylu walki (np. lepsza obsługa broni i pojazdów albo silniejszy „devastator”). Krótko mówiąc rozwijamy się zarówno fizycznie (np. więcej punktów życia i łatwiejsze niszczenie pojazdów) jak i taktycznie (np. szybkie przemieszczenia w trakcie potyczki, kontrataki, bloki itp.) ale najważniejsze jest to, że robimy to tak jak my tego chcemy. Za to należy się naprawdę  duży plus dla programistów.

Prototype 2 - Rozwój postaci

Prototype 2 - Rozwój postaci

Efekty ewolucji naszego super-mutanta dość szybko zauważymy. Zwłaszcza jeśli chodzi o rozbudowę żywotności, odporności czy też samego przemieszczania się (patrz poniższy filmik z gameplay’u). Osoby zainteresowane ewentualnie innymi „ciuchami” dla naszego super-mutanta może z kolei zainteresować fakt, że za wykonanie określonych misji pobocznych (z serii Rednet) dostaniemy np. „skórę” Alexa Mercera. Ot, takie kolejne urozmaicenie rozgrywki w Prototype 2…

Mała namiastka możliwości naszego super-mutanta w Prototype 2:

Prototype 2 – technikalia i destrukcja otoczenia czyli mutant-demolka

W kwestii oprawy audio-wizualno-fizycznej Prototype 2 (a przynajmniej wersji na PC) można mieć raczej mieszane odczucia. W teorii względem pierwowzoru poprawiono sporo tekstur oraz dodano kilka nowszych wodotrysków graficznych (jak np. screen-space ambient occlusion) czy też zmodyfikowano nieco sposób oświetlenia (poprzez zaimplementowanie czegoś co się zwie deferred lighting). I to się nawet dobrze wszystko obserwuje ale…lokacje w grze i tak pełne są tekstur o różnej jakości (i dotyczy to zarówno samych budynków jak też postaci i roślin). Na zdecydowany plus zasługuje jednak fakt, że interakcja z otoczeniem jest naprawdę spora. Możemy bowiem wziąć / zniszczyć niemal dowolny pojazd, możemy naruszyć ogrodzenia, latarnie czy też nawet rozjechać czołgiem barykadę. Naturalnie nie brakuje też wokół wybuchowych beczek zaś wybuchające elementy „reagują” np. z pojazdami przez co dość łatwo zwrócić na siebie uwagę „władz” czyli tzw. „wojskowych”. Warto także zwrócić uwagę na jeszcze co najmniej dwa aspekty gry. Po pierwsze między graficznymi ustawieniami minimalnymi a maksymalnymi praktycznie nie mamy różnic w kwestii jakości tekstur. Różnice sprowadzają się tutaj bowiem przede wszystkim do dodatkowych cieni (patrz poniższe zdjęcia). Naturalnie wszystko to stworzone zostało w obrębie środowiska DX9.

Protype 2 – Detale minimalne:

Prototype 2 - Detale minimum

Protype 2 – Detale maksymalne:

Prototype 2 - Detale maksimum

Protype 2 – dobre tekstury:

Prototype 2 - Oprawa graficzna

Protype 2 – tekstury „mieszane”:

Prototype 2 - Oprawa graficzna

Po drugie optymalizacja gry Prototype 2 może niektórych czasem irytować. Na przykładowej platformie testowej (Core i5 760 @ 3,2 GHz, Radeon HD6950 1GB i 4GB RAM-u) nie raz i nie dwa gra najnormalniej w świecie rozgrywka w Prototype 2 nie była w pełni płynna (a przynajmniej w rozdzielczości full HD). Co ciekawe dotyczyło to przede wszystkim sytuacji gdzie kamera „się gubi” a my gwałtownie próbujemy ją ustabilizować, przez pozostałą / zdecydowaną większość część rozgrywki jest już oczywiście płynnie (na naszej maszynie było zwykle 40-60 kl./s.). Aż strach jednak pomyśleć co to w takim razie będzie się działo na konfiguracji sprzętowej zalecanej przez twórców gry:

  • CPU: Intel Core 2 Duo @ 2 GHz
  • GPU: Geforce GTX 260 / Radeon HD4850
  • RAM: 1GB / 2 GB (1 GB w przypadku Windows XP, 2 G w przypadku Vista i 7)
  • HDD: 10 GB

Co zaś się tyczy wspomnianej wcześniej interakcji z otoczeniem, to jest naprawdę nieźle. Mnóstwo obiektów możemy tutaj bowiem zniszczyć lub wykorzystać w walce (np. rzucając samochodem w helikopter ;)) a podczas szczególnie dużej otwartej walki możemy oberwać nie tylko pociskiem ale także np. nadlatującym kawałkiem nawierzchni lub też…spadającym helikopterem. Generalnie można tutaj dać twórcom dużego plusa gdyż interakcja z otoczeniem jest tutaj większa niż w niejednym głośnym shooterze (vide np. w Crysis 2). Oczywiście o jakichś efektach PhysX możemy tutaj zapomnieć ale mimo to jest naprawdę nieźle (patrz poniższy film z gameplay’u). Naturalnie jeśli chodzi o IQ przeciwników i przechodniów. to nie spodziewajmy się zbyt wiele. Nawet jeśli „pożremy” pierwszego lepszego przechodnia na oczach świadków, to to i tak nie przyciągnie zbyt wiele uwagi ;)

Mała namiastka tego co spotkamy w Prototype 2:

Prototype 2 – podsumowanie

Protoype 2 to niewątpliwie ciekawa pozycja na rynku gier. Jeśli komuś podobała się pierwsza część gry, to druga część tym bardziej przypadnie do gustu. Prototype 2 to bowiem względem pierwszej części lepsza oprawa graficzna, bardziej rozbudowany rozwój postaci, nowe typy dodatkowych misji pobocznych oraz bardziej wymagający przeciwnicy (przynajmniej kiedy walczymy z więcej jak jednym „bossem”). W przypadku wersji na PC gracze niestety muszą uzbroić się w troszkę większe pokłady cierpliwości, gdyż czasem kamera może „szwankować”. A szkoda bo poza tym Prototype 2 to naprawdę solidny tytuł warty polecenia…

Prototype 2
Studio
Radical Entertainment
Producent
Activision
Typ gry
akcja z elementami RPG
Kategoria wiekowa
18
Płynność na platformie testowej:
– Core i5 760 @ 3,2 GHz
– Radeon HD6950 1GB
– 4GB RAM-u
– Windows 7 64-bit
(rozdzielczość 1920 x 1080; detale max.)

PRAWIE ZAWSZE TAK
(zakres 40-60 FPS’ów)


Typowy czas gry
15-25 godzin
(w zależności od poziomu trudności i
zaawansowania gracza w eksploracji świata)

Zalety

+ swoboda w poruszaniu się
+ swoboda w rozwoju charakteru
+ ogromna ilość cech / mutacji
+ spora interakcja z otoczeniem
+ klimatyczne cut-sceny
+ walki z innymi super-mutantami
+ efektowne potyczki z większą liczbą przeciwników

Wady
– mieszana oprawa graficzna
– sporo schematycznych zadań

– niezbyt idealna optymalizacja (?)

There are no comments, please leave one.

Leave a Comment

*