Witamy ponownie :)

Jak się masz? :)

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by contacting us via contact page.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".

START > Peryferia > Dwuwymiarowy świat wyświetlaczy – poradnik o świecie pikseli

Dwuwymiarowy świat wyświetlaczy – poradnik o świecie pikseli

Wyświetlacze - poradnik

Rozdzielczość jest jednym z najważniejszych parametrów, którymi cechują się z jednej strony wszelkiego rodzaju wyświetlacze (telefony / telewizory / monitory wbudowane lub zewnętrzne) a z drugiej obiekty, które są na nich emitowane jak na przykład filmy, gry czy zawartości stron internetowych. Rozdzielczość oznacza ilość konkretnych pikseli – czyli jednolitych elementów obrazu – w każdym z dwóch wymiarów: oś X (czyli oś pozioma) oraz oś Y (czyli oś pionowa).

Jednymi z najpopularniejszych rozdzielczości spotykanych w Polsce w pierwszej połowie lipca 2014 były (wymienione w kolejności porządkowanej popularnością):

  • 1366×768
  • 1280×800
  • 1280×1024
  • 1920×1080
  • 1024×768
  • 1600×900

Mnożąc obie separowane literą „×” wartości możemy odpowiedzieć na pytanie, ile dany obiekt lub wyświetlacz ma pikseli. Informację tę standardowo podaje się dobrze znaną użytkownikom aparatów fotograficznych jednostką zwaną megapikselami. Dla przykładu „1024×768” zapewnia 786 432 pikseli czyli ok. 0,79 megapiksela.

Wszystko jest kwestią proporcji

Terminem nierozłącznie związanym z wyświetlaczami jest proporcja (z ang. aspect ratio). Bardzo spopularyzowaną (również w przypadku materiałów wideo) jest 16:9 (np. 3840×2160 lub 1920×1080), informująca o stosunku ilości pikseli w osi X do ilości pikseli w osi Y. Innymi często spotykanymi proporcjami są 4:3 oraz 32×9 (tryb panoramiczny). Kolejnym interesującym tematem nierozerwalnie związanym z wyświetlaczem są zagadnienia związane z tak zwaną gęstością pikselową, która określają zagęszczenie pikseli na danej jednostce przestrzennej. Gęstość pikselowa mierzona jest przede wszystkim dwoma jednostkami: PPI (Pixels per inch) oraz PPCM (Pixels per centimeter). Przykładowo obrazek posiadający 100×100 pikseli wyświetlony na jednym centymetrze kwadratowym posiada gęstość 100 PPCM.

Według oficjalnej dokumentacji Androida rozpoznawane są następujące typy zagęszczenia:

  • LDPI: niskie zagęszczenie, ~120 PPI
  • MDPI: średnie zagęszczenie, ~160 PPI
  • TVDPI: średnio-wysokie zagęszczenie, ~213 PPI
  • HDPI lub HiDPI: wysokie zagęszczenie, ~240 PPI
  • XHDPI: bardzo wysokie zagęszczenie, ~320 PPI
  • XXHDPI: bardzo bardzo wysokie zagęszczenie, ~480 PPI
  • XXXHDPI: bardzo bardzo bardzo wysokie zagęszczenie, ~640 PPI

Porównanie DPIpowyższa grafika pochodzi z serwisu developer.android.com

Im większe zagęszczenie, tym konkretna jednostka przestrzenna (na przykład centymetr kwadratowy) pokazuje więcej szczegółów, ponieważ renderuje więcej pojedynczych pikseli, które składają się na konkretny obraz. Wśród interesujących trendów związanych z gęstością pikselową warto zwrócić uwagę również na popularyzację wyświetlaczy retinowych, będących znakiem zastrzeżonym przez Apple Inc. Oznaczają one wyświetlacze o tak wysokim współczynniku zagęszczenia pikseli, że ludzkie oko nie jest w stanie ich odróżnić w typowej odległości czytania. Wyświetlacz ten jest używany w kilku popularnych rodzajach produktów amerykańskiej firmy, takich jak iPhone’y, iPady (Air/Mini) czy MacBookach Pro i powoli staje się standardem potentata.

iPhonepowyższa grafika pochodzi z serwisu macrumors.com

Nowe trendy w ofertach producentów sprzętu elektronicznego

Wyświetlacze są jednym z najszybciej zmieniających się podzbiorów współczesnego hardware’u. Czy można to udowodnić obserwując trend rozwoju rozdzielczości w przeciągu ostatnich lat? Z pewnością główną zauważalną tendencją jest pojawienie się w pierwszym kwartale 2009 roku w Polsce najbardziej popularnej dzisiaj w naszym kraju rozdzielczości 1366×768, która to na przełomie 2011 i 2012 roku wyprzedziła najbardziej popularne wówczas wyświetlacze 1280×800 oraz 1280×1024 (aktualnie wciąż zajmujące kolejno drugą i trzecią pozycję). Trend ten miał ścisły związek z popularyzacją laptopów. Nadchodzące zmiany są natomiast związane prawdopodobnie z rozwojem technologii mobilnych a także rozpowszechnieniem się wyświetlaczy 1920×1080 (w lipcu 2014 stanowiły one ok. 7,2% polskiego rynku). Prognozuje się również „upadek” klasycznego wyświetlacza 1024×768, który będąc wręcz monopolistą na polskim rynku jeszcze w roku 2007 (ponad 60%) dzisiaj utrzymuje się na poziomie zaledwie 6-7%.

Wyświetlacze - poradnik

W latach 2013 i 2014 bardzo popularne stały się także tak zwane telewizory 4K, gdzie „k”, oznacza przedrostek „kilo”, odpowiadający za jednostki „tysięczne”. „4K” sygnalizuje szacunkową ilość pikseli w osi X na wyświetlaczu danego telewizora. Co ciekawe nie definiuje konkretnej rozdzielczości (zawsze jednej) ale raczej ogólny przedział, którego popularnymi wydaniami są:

  • 3840×2160 (16:9)
  • 5120×2160
  • 5120×3200
  • 4096×2160
  • 4096×1716
  • 3996×2160

Po zdecydowanym wzroście odświeżalności stron www za pomocą smartfonów w webdesignie pojawił się obowiązujący dzisiaj na całym świecie trend responsywnej produkcji usług webowych. Jest on odpowiedzią na pytanie o to, w jaki sposób pokazać stronę www (która jest projektowana na potrzeby standardowych komputerów osobistych) na wyświetlaczu, posiadającym 3-4 krotnie mniejszą ilość pikseli w osi X i jednocześnie sam w sobie jest zdecydowanie mniejszy? Rozwiązanie tego problemu poniekąd zostało znalezione przez samych deweloperów telefonów komórkowych, których wyświetlacze dają możliwość przybliżania i oddania dwuwymiarowej płaszczyzny. Nie umożliwia to jednak deweloperom sterowania zawartością stron internetowych zależnie od sprzętu użytkownika. Niemal wszystkie nowoczesne strony internetowe biorą zatem „na siebie” odpowiedzialność za serwowanie użytkownikom telefonów komórkowych oraz tabletów odpowiednich treści. Serwisy są bowiem tworzone responsywnie, czyli dopasowując prezentację treści w zależności od tego, z jakiego urządzenia użytkownik wejdzie na tę stronę. Odwiedzając ją w sposób tradycyjny (z poziomu komputera osobistego), prawdopodobnie otrzyma bogatą zawartość ze sporą ilością opcji, które sukcesywnie, przechodząc do coraz niższych rozdzielczości, są wyłączane/resizowane. Popularnym podejściem jest działanie na wartościach granicznych osi X, tzw. breakpointach sterując wyświetlanie elementów np. w następujący sposób:

  • pomiędzy 320px a 480px (dla smartfonów w obu płaszczyznach: portrait oraz landscape, czyli pionowej oraz poziomej)
  • pomiędzy 768px a 1024px (np. dla iPadów) z możliwością dodawania parametru orientation, który przyjmuje wartości portrait oraz landscape
  • od minimalnej szerokości 1824px w górę (np. dla dużych ekranów lub telewizorów)

W ramach tego typu szerokości/innych parametrów wyświetlacza mamy możliwość włączania/wyłączania/skalowania/kadrowania elementów takich jak: menu, wielkość czcionki, wielkość zdjęć i wszystkich innych, zależnie od woli projektanta danych usług.

Zarządzamy i manipulujemy rozdzielczością

Każdy wyświetlacz komputerowy daje możliwość zarządzania rozdzielczościami. Można to osiągnąć na kilka sposobów. W telefonie komórkowym najłatwiej poprzez zmianę orientacji wyświetlania (z horyzontalnej na wertykalną i odwrotnie). Na komputerze obsługiwanym przez system operacyjny Windows możemy zarządzać po kliknięciu na pulpit tego ekranu i wybrać opcję „rozdzielczość ekranu”. Umożliwia ona między innymi zarządzanie ustawieniami ekranu zewnętrznego, ustalenie pożądanej rozdzielczości danego ekranu oraz innymi opcjami (takimi jak zmiana wielkości tekstu czy innych elementów).

W przypadku komputerów łatwym i często stosowanym przez profesjonalistów zabiegiem jest zwiększenie funkcjonalnej powierzchni wyświetlacza poprzez podpięcie do niego zewnętrznego wyświetlacza (np. przy użyciu kabla RGB lub HDMI). Wyświetlaczem tym może być zarówno standardowy monitor zewnętrzny, jak i telewizor. Ustawiając ustawienia pulpitu jako rozszerzenie powłoki, zyskujemy podwojoną przestrzeń funkcjonalną oraz możliwość operowania na dwóch kompatybilnych ekranach.

Co nowego czeka nas w najbliższym czasie?

Przyszłość związana z wyświetlaczami wydaje się leżeć w rozwoju technologii 3D oraz zwiększaniu rozdzielczości standardowych dwuwymiarowych monitorów (w tym telewizorów 8k i 16k, zapewniających możliwość wyświetlania materiałów zdecydowanie większej jakości). Stawia to dodatkowe wymagania leżące przed producentami oprogramowania oraz twórcami materiałów wideo a także kodeków, którzy w odpowiedzi na rosnące możliwości wyświetlaczy, muszą dostarczać coraz wyższej jakości odpowiednio wydajnych multimediów. Przed designerami stoją natomiast wyzwania produkcji serwisów na coraz bardziej niestandardowe urządzania, takie jak SmartWatch oraz okulary elektroniczne. Projektanci User Experience oraz programiści zintegrowanych usług, które będą miały być wyświetlane na coraz szybciej rozwijającej się gamie wyświetlaczy, będą zmuszeni do zmiany orientacji z koncentrującej się na komputerach osobistych na dostosowującej produkty końcowe do błyskawicznie wkraczających na rynek odbiorników nowej generacji.

AUTOR: DATA LAB

There are no comments, please leave one.

Leave a Comment

*