Witamy ponownie :)

Jak się masz? :)

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by contacting us via contact page.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".

START > Gry PC > Dragon Age 2 – klasyczny RPG czy efektowny hack’n’slash?

Dragon Age 2 – klasyczny RPG czy efektowny hack’n’slash?

Dragon Age 2 - recenzja

Na Dragon Age 2 czekało naprawdę sporo graczy. Po wielkim sukcesie produkcji sprzed ok. półtora roku (Dragon Age: Początek) oraz bardzo ciekawych zapowiedziach i widowiskowych trailerach z części drugiej wszyscy spodziewali się kolejnego naprawdę rasowego tytułu RPG. Mało tego, swojego czasu spekulowano nawet, że to przez Dragon Age 2 została przesunięta premiera polskiej super-produkcji w trochę podobnej konwencji – Wiedźmin 2. Czy naprawdę Dragon Age 2 będzie mógł pretendować do gry RPG roku 2011? Czy aby na pewno BioWare spełniło pokładane w nim oczekiwania setek tysięcy (jeśli nie milionów) graczy i smakoszy fantasy? Cóż, przekonajmy się. Zapraszam na recenzję Dragon Age 2!

Dragon Age 2 – my name is Hawke…Hero Hawke

W Dragon Age 2 wcielamy się w postać o z góry nadanym imieniu – Hawke (niektórych może dziwić, że imię to jest takie samo niezależnie od tego czy będziemy grać kobietą czy mężczyzną). Na początku oczywiście możemy odrobinę naszego bohatera spersonalizować zarówno w kwestii wyglądu (nie tylko wybór płci ale także dość sporo pomniejszych „opcji” – jak np. typ fryzury, kolor włosów i oczu) jak też specjalizacji (mamy do wyboru tylko trzy typy specjalizacji: Wojownik, Łotrzyk oraz Mag). Nie ma tutaj wyboru rasy (a w grze przecież występują i elfy i krasnoludy!) przez co już na samym początku mamy wrażenie, że coś tutaj za bardzo uproszczono. Po zdefiniowaniu wyglądu naszej postaci przyznajemy jej punkty do poszczególnych atrybutów, które wpływają na możliwości danej specjalizacji (Siła, Kondycja, Zręczność, Magia, Spryt, Siła woli).

Dragon Age 2 - Wybór klasy i płci...

Dragon Age 2 - ...a dopiero potem personalizujemy postać i wybieramy zakończenie pierwszej części gry...

Jak nietrudno się domyślić Wojownik to tzw. „główny rębacz”, postać która polega przede wszystkim na swojej sile i kondycji i rzuca się w wir walki niezależnie od tego z kim walczy i ilu jest przeciwników. Początkowo jego arsenał broni, pancerzy oraz specjalnych ciosów nie jest zbyt imponujący, jednak po jakimś czasie możemy z niego zrobić np. chodzącą fortecę (tandem miecz + tarcza + wstrząs) lub „Conana Barbarzyńcę” (broń dwuręczna + mocarny cios).

Drzewka rozwoju Wojownika:

Dragon Age 2 - Wojownik

Łotrzyk to z kolei charakter, którego główną bronią nie jest siła i kondycja ale przede wszystkim spryt, zręczność i np. możliwość znikania z pola widzenia oraz zadawanie potem ciosów krytycznych. Przydaje się to o tyle, że czasem walka jest na tyle intensywna, że takie „ulotnienie się” naprawdę w taktycznym aspekcie pomaga. W przypadku Łotrzyka postać może używać broni dystansowej (łuki, kusze) lub krótkich mieczy i noży. Pomijam tu już fakt, że jest to osoba niezbędna do otwierania zamków i wyłączania pułapek.

Drzewka rozwoju Łotrzyka:

Dragon Age 2 - Łotrzyk

Mag to natomiast osobnik opierający swoje umiejętności przede wszystkim na magii i sile woli (tutaj w sensie many). W Dragon Age 2 nie ma żadnego podziału na np. maga natury, maga nekromantę czy też maga wojownika. Wynika to z faktu, że zastosowano tutaj praktycznie dowolność rozwoju każdego maga tak jak chce użytkownik. Można zatem stworzyć kogoś, kto będzie nie tylko dobrze uzdrawiał i osłaniał (w sensie bariery ochronne) ale także operował potężnymi zaklęciami obszarowymi (jak np. kula ognia) lub unieruchamiającymi (np. zamrażanie). W połączeniu ze sposobem walki każdego maga (serie zaklęć połączone z widowiskowym wymachiwaniem kostura) można zatem odnieść wrażenie, że mag to przede wszystkim postać efektowna.

Drzewka rozwoju Maga człowieka:

Dragon Age 2 - Mag

Drzewka rozwoju Maga elfa:

Dragon Age 2 - Mag

Dragon Age 2 – Kirkwall czyli fabryka stuffu i pieniędzy

Może się to wydać trochę dziwnym ale wcześniej wspomniana personalizacja postaci i wybór jej specjalizacji ma miejsce dopiero po krótkich wydarzeniach znanych z demo Dragon Age 2. Wygląda to więc tak, że najpierw musimy zapoznać się z wizerunkiem Bohatera twórców gry, przejść krótki wstępny etap rozgrywki a dopiero potem móc cieszyć się Dragon Age 2 na swój sposób. Nie ma więc tutaj czegoś takiego jak unikalna historia danej postaci będąca wstępem do gry (a szkoda bo to był dość ciekawy aspekt Dragon Age: Początek). W każdym razie właściwą część gry zaczynamy jako Hawke, nieznany mieszkaniec na przedmieściach miasta Kirkwall. Poprzez szereg questów uzyskujemy dostęp do większego obszaru podzielonego na poszczególne lokacje-dzielnice (np. Doki, Dolne Miasto, Górne Miasto itp.). Oczywiście wykonywaniem poszczególnych zadań nie tylko zarabiamy na życie (czasem wręcz trzeba zakupić trochę eliksirów lub run przed walką) ale również zbieramy doświadczenie i pniemy się ku górze w drabinie społeczeństwa Kirkwall.

Dragon Age 2 - Na początek trochę rozrywki znanej z dema...

Dragon Age 2 - Mapa światka

Co można jeszcze porabiać w Kirkwall poza spacerowaniem i rozwiązywaniem problemów mieszkańców? Tak naprawdę jedynym pożytecznym dla nas aspektem tego miasta jest przede wszystkim możliwość zadbania o swój „stuff”. Poza wspomnianymi zakupami run i eliksirów możemy zaopatrzyć się w pancerze, bronie, różne „świecidełka” (pierścienie i amulety) a nawet poddać upgrade’owi to, co można (niektóre przedmioty mają miejsce na jedną lub dwie runy poprawiające statystyki – np. dodatkowe obrażenia albo dodatkowe punkty obrony). Niestety w przeciwieństwie do Dragon Age: Początek użycie run jest tutaj jednorazowe – nie można run wyjąć, można je tylko zastąpić.

Dragon Age 2 - Kirkwall i shopping

Dragon Age 2 - Kirkwall i shopping

Jak przystało na grę typu RPG mamy tutaj nie tylko zadania główne ale również poboczne i towarzyszące. Część z nich związana jest postaciami, które nam towarzyszą (oprócz nas możemy mieć w drużynie trzy inne osoby), część stanowi doskonalą próbę siły i taktyki naszego teamu (np. walki z bardzo mocnymi bossami) zaś pozostałe stanowią jedynie pretekst do tego, aby dłużej pograć (rozmowy z naszymi towarzyszami tylko we wskazanych miejscach czy też możliwość wykonania zadania jedynie o określonej porze dnia). Niestety poza głównymi questami dość szybko może się nam znudzić podróżowanie. Kto pamięta Dragon Age: Początek ten wie, że tam podróżowano po naprawdę sporej mapie dużej krainy a poszczególne lokacje były bardzo charakterystyczne i miały swój unikalny klimat. W przypadku Dragon Age 2 jesteśmy praktycznie przywiązani do jednego miasta i jego okolic. Mało tego, z czasem wręcz irytujące staje się to, że identycznie wyglądającą lokację musimy „odkrywać na nowo” bo quest tego wymaga. Cóż, jak na sequel epickiego RPG-a twórcy się tutaj raczej nie popisali…

Dragon Age 2 - Zadania

Dragon Age 2 - Taktyka

Dragon Age 2 – graficzne aspekty gry

Po wcześniejszych informacjach odnośnie dostępnych w Dragon Age 2 trybów graficznych można było dojść do wniosku, że twórcy po prostu tak świetnie zoptymalizowali engine gry, że gracze ze starszym sprzętem będą mogli swobodnie „popykać” na DX9 a mocniejsze maszyny „udźwigną” wszystkie wodotryski z DX11 zawsze i wszędzie. Niestety ale nic bardziej mylnego. Pod względem graficznym może i jest dobrze ale dopiero wtedy, gdy zaaplikujemy specjalną paczkę z teksturami Hi-Res (która to ujrzała światło dzienne dopiero kilka dni temu) zaś co do płynności gry to czasem możemy o niej po prostu zapomnieć.

Poniżej przedstawiam porównanie tego, co do gry wnoszą wspomniane lepsze tekstury:

Tekstury standardowe:

Dragon Age 2 - Tekstury stadnardowe

Tekstury Hi-Res:

Dragon Age 2 - Tekstury hi-res

Tekstury standardowe:

Dragon Age 2 - Detale Najwyższe + standardowe tekstury

Tekstury Hi-Res:

Dragon Age 2 - Detale Najwyższe + tekstury hi-res

Tekstury standardowe:

Dragon Age 2 - Detale najwyższe i standardowe tekstury

Tekstury Hi-Res:

Dragon Age 2 - Detale najwyższe i tekstury hi-res

Zapomnijmy jednak na chwilę o tych lepszych teksturach i skupmy się nad tym, co gra ma realnie do zaoferowania pod względem graficznym w zależności od trybu (wbrew wcześniejszym doniesieniom w Dragon Age 2 mamy do wybory tylko DX9 i DX11) oraz poszczególnych ustawień. Jak się więc okazuje twórcy gry mogliby tak naprawdę zrezygnować z podziału na DX9 i DX11 w obrębie menu i zastosować coś podobnego co występuje w Crysis czy też Crysis Warhead (w sensie detale Gamer, Enthusiast itp). Jak się bowiem okazuje pod względem wizualnym DX9 i DX11 przy detalach niskich i średnich Dragon Age 2 wygląda niemal tak samo. Dopiero detale wysokie (dodatkowe cienie) i bardzo wysokie (tesselacja podłoża, łagodniejsze cienie) podkreślają różnice między DX9 a DX11. Jak to jednak wygląda w praktyce? Ano np. tak, że bohaterowie „topią nogi w podłożu” po włączeniu tesselacji. W każdym razie zapraszam do zapoznania się z poniższymi dość wymownymi screenami:

DX9 Detale Niskie:

Dragon Age 2 - DX9 Detale Niskie

DX9 Detale Średnie:

Dragon Age 2 - DX9 Detale Średnie

DX11 Detale Niskie:

Dragon Age 2 - DX11 Detale Niskie

DX11 Detale Średnie:

Dragon Age 2 - DX11 Detale Średnie

DX11 Detale Wysokie:

Dragon Age 2 - DX11 Detale Wysokie

DX11 Detale Najwyższe:

Dragon Age 2 - DX11 Najwyższe Detale

Na szczęście jest też kilka całkiem przyjemnych wizualnych aspektów gry. O ile na początku tego trochę brakuje o tyle potem jest tego wręcz zbyt wiele. O czy tutaj mowa? Oczywiście o naprawdę sporych bataliach jakie czasem przyjdzie nam stoczyć (np. nasza drużyna vs 15-20 przeciwników) a które dzięki Magom i ich czarom są naprawdę widowiskowe (oczywiście najefektowniejsze wydają się tutaj efekty ognia i wyładowań elektrycznych ;)). Mało tego, zwolennicy „krwistych” starć będą wręcz „wniebowzięci” ponieważ bardzo mocny cios (lub czar) co słabszych przeciwników potrafi wręcz rozsadzić zostawiając jedynie posokę na podłożu. Nie da się ukryć, że każda taka scena przypomina odrobinę walkę Blade’a z wampirami ;)

Dragon Age 2 - Efekty czarów

Dragon Age 2 - Efekty czarów

Dragon Age 2 - Krwawa wymiana zdań

Dragon Age 2 - Krwawa wymiana zdań

Płynności rozgrywki na danej platformie sprzętowej to z kolei jeszcze inny dość ciekawy aspekt Dragon Age 2. Na maszynie wyposażonej w system operacyjny Windows 7 (64-bit) oraz

  • procesor Intel Core i5 760
  • kartę graficzną Radeon HD6870
  • 4 GB pamięci RAM

poza 2-3 lokacjami (których specyfikę dość trudno określić – może to po prostu obszary dużo większe niż dzielnice miasta Kirkwall) gra była na maksymalnych ustawieniach praktycznie płynna (w sensie Fraps rejestrował powyżej 40 klatek/s). Jak się jednak okazuje (a przynajmniej słychać o tym dość głośno na forach) Dragon Age 2 stosunkowo słabo sprawuje się w DX11 na kartach nVidii i w ich przypadku trzeba ustawienia graficzne mocno zaniżać ażeby pograć w miarę przyjemnie. Nie potrafię tego teraz obecnie sprawdzić ale kto wie, czy problem nie leży po prostu w sterownikach. W każdym razie sprawa ta jest co najmniej dziwna i czekam na dalszy rozwój wydarzeń…

Takie rzeczy tylko w drugiej Erze…Smoka

Jak wcześniej wspominałem twórcy Dragon Age 2 nie popisali się pod względem bogactwa i różnorodności świata. Okazuje się jednak, że nie popisano się także w innych dość ważnych kwestiach gry tego typu. Zacznę może od tego, że ekwipunek jest bardzo uproszczony. Jako przykład niech posłuży to, że niezależnie od tego czy mamy jakiś super miecz czy podstawowy mieczyk to ikona broni jest praktycznie taka sama. Owszem czasem te ikony mają inne tło ale poza tym różnią się jedynie opisem, wizualne różnice w grze zauważymy jedynie w przypadku dużych obiektów (typu zbroja, tarcza, miecz). Identyczne uproszczenia dotyczą każdego typu wyposażenia (buty, rękawice, amulety, pierścienie itp.) zatem naprawdę o irytację naprawdę nietrudno. Uproszczeniu poddano także sam interfejs. Obok ikon postaci widzimy jedynie proste, krótkie paski (żywotność i mana/wytrzymałość) a na samym dole prosty pasek ze skrótami do specjalnych ciosów lub napojów (np. regeneracyjnych).

Dragon Age 2 - Zabawa w większym gronie

Dragon Age 2 - Znajdź różnice w ikonach przedmiotów

Jedną z rzeczy, która również niemiło zaskakuje w Dragon Age 2 jest to, że jakieś 90% stuffu może być wykorzystywane jedynie przez głównego bohatera. Jak to wygląda w praktyce? Ano wyjaśnię to na przykładzie jednych z lepszych rękawic przeznaczonych dla magów – Samickich Rękawic. Aby móc ich używać wymaga się nie tylko 28 punktów magii i siły woli ale także tego, aby postać była…naszym Bohaterem. Bez obrazy dla twórców gry ale jest to niewątpliwie jedno z największych nieporozumień w Dragon Age 2. Dodajmy do tego fakt, że nie dotyczy to tylko rękawic ale również pancerzy, butów i hełmów. Jedyny sposób, w jaki możemy natomiast rozwinąć pancerz innej postaci to znaleźć/zakupić specjalne elementy dedykowane płaszczom tychże postaci. Oczywiście to jeszcze nie koniec takich „niespodzianek”…

Dragon Age 2 - Co z tego, że spełniasz wymagania tych rękawic. Nie jesteś głównym bohaterem więc nie możesz ich użyć...

Jak wiemy gry typu RPG to również sporo kwestii mówionych, ciekawych dialogów czy też nagłych słownych potyczek i ripost. Niestety ale w przypadku Drahon Age 2 wcale nie musimy specjalnie przejmować się wyświetlanym tekstem, wystarczy po prostu sugerować się ikonkami określającymi dane odpowiedzi (np. „znak zapytania” oznacza, że chcesz wiedzieć coś więcej a „serduszko”, że chcesz się komuś przypodobać). Jakby tego było mało to niektóre dialogi są na tyle sztywne na ile to tylko możliwe:

Dragon Age 2 - Czasem dialogi są naprawdę sztywne

Przed premierą Dragon Age mówiło się czasem o poprawionej inteligencji wrogów i naszych towarzyszy. Skutkować to miało z jednej strony trudniejszymi walkami a z drugiej strony dobrą domyślną taktyką danej postaci. Dwa tygodnie po premierze można śmiało powiedzieć, że o ile faktycznie przeciwnicy czasem są trudniejsi (nie stoją w miejscu ale przemieszczają się i atakują różnych towarzyszy) o tyle zachowania naszych postaci czasem wołają o pomstę do nieba. Przykładowo wyobraźmy sobie, że w  ferworze walki na dużej pustej przestrzeni nasz łucznik/kusznik nagle postanawia zmienić pozycję na taką, jaką mu się wydaje dogodna. Nie mówię tutaj bynajmniej o uciecze przed atakiem przeciwnika ale np. o celowym wejściu w sam środek bitwy gdzie postać może być narażona na największe obrażenia. Cóż, takie rzeczy tylko w Dragon Age 2…

Dragon Age 2 –  podsumowanie

Liczni fani gry Dragon Age: Początek będą raczej trochę rozczarowani sequelem gry w postaci Dragon Age 2. Może i graficznie jest ciekawiej (aczkolwiek dopiero po zaaplikowaniu specjalnej paczki tekstur!), może i akcja jest jeszcze bardziej dynamiczna a rozgrywka bardziej widowiskowa (przez co gra przypomina raczej efektownego hack’n’slasha) ale żeby osiągnąć to kosztem całej wciągającej fabularnej otoczki oraz możliwie dużymi uproszczeniami w interfejsie, personalizacji, mapie świata i rozwoju postaci? Dodajmy do tego jeszcze fakt, że większość pancerzy i broni jest do wykorzystania jedynie przez głównego bohatera a okaże się, że wcale nie jest to tak rasowy RPG jakiego można by się spodziewać. Osobiście naprawdę żałuję, że tym razem twórcy gry przedłożyli sobie za priorytet widowiskowość gry nad jej fabułą, unikalnym klimatem i personalizacją postaci. Werdykt? Dragon Age 2 to po prostu efektowny hack’n’slash.

Studio BioWare
Producent EA Games
Typ gry action RPG
Kategoria wiekowa 18+
Płynność na platformie testowej
przy rozdzielczości 1280×1024
(max. ustawienia + AA x4):
– Intel Core i5 @ 3,2 GHz
– 4 GB RAM-u
– Radeon HD6870
– Windows 7 HP 64-bit

przez większość gry tak (zakres 35-50 FPS’ów)

Typowy czas gry 30 godzin
(w zależności od poziomu trudności,
zaawansowania gracza i
ilości wykonanych zadań pobocznych)
Zalety

  • potrafi wciągnąć (jeśli potraktujemy ją jako hack’n’slash)
  • widowiskowe potyczki
  • Wady:

  • znikome nawiązania do części pierwszej
  • liczne uproszczenia (interfejs, ikony, dialogi)
  • liczne ograniczenia (brak wyboru rasy Bohatera, akcja rozgrywa się głównie w jednym mieście, większość stuffu powstało z myślą tylko o głównej postaci)
  • powtarzające się lokacje
  • wątpliwa optymalizacja na kartach nVidii
  • 3 komentarze

    1. Dario Prawi:

      Czyli zrobili tak samo jak z seria Mass Effect. Imo zly kierunek.

      • t.luk Prawi:

        Dokładnie to zrobili tzw. „massówkę” ;) Uprościli co mogli, dodali pseudo DX11 (częściowa tesselacja – tylko część podłoża staje się wklęsło-wypukła) i jazda…Dziwi mnie tylko jedno – wysoka ocena niektórych niby-rzetelnych serwisów :(

    2. Oj tak, to była kaszanka jakich mało :P

    Trackbacks for this post

    1. Geforce 270.61 WHQL – przede wszystkim z myślą o Dragon Age 2 – BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy...po prostu to, co najlepsze! - [...] GTX580 mogą liczyć na wzrost wydajności m.in. w Just Cause 2 (o kilkanaście procent) oraz w Dragon Age 2…
    2. Dungeon Siege 3 – konkurent Dragon Age 2? » BestPCInfo.pl - [...] rzeszy graczy ale wręcz odcisnęło piętna na całym obecnym rynku gier. Mowa tutaj oczywiście o Dragon Age 2 i…

    Leave a Comment

    *