Witamy ponownie :)

Jak się masz? :)

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by contacting us via contact page.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".

START > Gry PC > Crysis 2 – a miało być tak pięknie…

Crysis 2 – a miało być tak pięknie…

Crysis 2 - logo

Kiedy kilka lat temu studio Crytek sprezentowało graczom Crysis, shootera FPS, w którym wykreowany świat był naprawdę rozbudowany zaś oprawa graficzna i fizyczna rzucała na kolana najmocniejsze ówczesne komputery wszyscy spodziewali się, że również i Crysis 2 oferować będzie coś naprawdę niezapomnianego. Niestety tuż po samej premierze sporo graczy, dla których pierwszy Crysis był swoistym „benchmarkiem” w przypadku Crysis 2 miało wręcz bardzo mieszane odczucia. O ile bowiem konsolowy Crysis 2 zbierał/zbiera dość wysokie noty o tyle wersja na PC jakoś zbyt szczególnie pod względem widowiskowości się nie wyróżnia. Dlaczego? Cóż, powiedzmy delikatnie, że tym razem Panowie z Crytek najprawdopodobniej „zapomnieli” o możliwościach współczesnych komputerów. Po szczegóły zapraszam do recenzji.

Jestem w mieście…to widać

Od samego początku produkcji wiadomo było, że akcja Crysis 2 rozgrywać się będzie nie w tropikalnej dżungli ale w mieście, a dokładnie w Nowym Jorku, który to został dotknięty epidemią groźnego wirusa a przy okazji przyjmuje nietypowych gości – Cepidów. Od razu zatem można było dojść do wniosku, że już na starcie gracze mają w Crysis 2 zupełnie inne otoczenie (aż chce się rzec, że po prostu betonową dżunglę) przez co niemal automatycznie są „odcięci” od fabuły pierwszej części (a przynajmniej od jej zdecydowanej większości) i tropikalnego klimatu. Same lokacje w Crysis 2 są wprawdzie dość zróżnicowane (np. dachy, ulice, kanały, wnętrza zniszczonych wieżowców) jednak są one ostatecznie mniejsze niż w Crysis 1 i naprawdę da się to odczuć. Dość mocno ograniczono bowiem możliwości przejścia danej mapy (na zasadzie „jedna główna trasa i jedna poboczna”) a ponadto mimo wielkich budynków wokół tak naprawdę możemy zwiedzić tylko te, które przewiduje dana misja. Mało tego, co bardziej ciekawi „poszukiwacze” bez problemu natkną się tutaj także na „niewidzialne ściany”, coś czego raczej nie powinno być w produkcji z 2011 roku skoro kilka lat wcześniej ta sama firma wyznaczyła dość wysoki standard w kwestii otwartości świata (chyba tylko produkcje typu Gothic 3 i GTA 4 były tutaj lepsze).

Crysis 2 - Początek gry podobny do Crysis...

Crysis 2 - ...ale akcja gry ma mejsce w mieście..."to widać, słychać i czuć"

Crysis 2 - Co z tego, że fajne budynki skoro nie możemy ich obejrzeć z bliska

Nasz bohater – Alcatraz – początkowo jest jakiś taki „niemrawy”. Wydaje się, że po prostu bez zastanowienia robi to co każą mu inni, że po prostu bierze udział w jakimś zadaniu, którego nie rozumie. Mało tego, przez zdecydowaną większość gry jest on praktycznie niemy co stanowi dość nietypowe zjawisko na tle tak dotychczas rozgadanych osobników jak chociażby Psycho z Crysis i Crysis Warhead. W każdym razie nasza postać dostaje do swojej dyspozycji nano-kombinezon (noszony niegdyś przez Proroka – jedyna postać łącząca tą część gry z poprzednimi) aby skutecznie walczyć z przeciwnikami (w tym oczywiście z Obcymi – wspomnianymi wcześniej Cepidami). Początkowo nie jest to zbyt trudne, wystarczy bowiem albo przemykać między patrolami albo dyskretnie każdego osobnika po kolei eliminować (tym bardziej, że bardzo niski poziom sztucznej inteligencji często wręcz przeraża). Z czasem jednak będziemy musieli obudzić w sobie ducha walki i podczas intensywniejszych potyczek wykorzystywać każdy możliwy element zaskoczenia oraz każdą z opcji nano-kombinezonu.

Crysis 2 - Przykład Obcego

Co zaś się tyczy samego nano-kombinezonu to twórcy gry twierdzą, że jest on przedstawicielem „drugiej generacji” takiego rozwiązania. Jest to dość ciekawe określenie biorąc pod uwagę fakt, że po pierwsze chodzi tutaj przede wszystkim o płynniejsze przełączanie się pomiędzy poszczególnymi trybami (np. teraz łatwiej jest się rozpędzić i wysoko skoczyć), po drugie możemy go rozbudowywać (w dość sztuczny sposób – dzięki „punktom” za eliminację Cepidów – ale jednak) a po trzecie jest to kombinezon Proroka, postaci z pierwszej części Crysisa a jakoś nie słyszałem, żeby w międzyczasie przywdział on inny kombinezon. Czyżby zatem w tej super-produkcji była również jakaś mała nieścisłość fabularna? Niestety na to wygląda…

Crysis 2 - Upgrade nano-kombinezonu

Co do „pukawek” w Crysis 2, to wydaje się że jest ich jakby trochę więcej typów (mamy do dyspozycji np. Scar, Scatab, Jackal, działko Gaussa) jednak w do skutecznej eksterminacji przeciwników w zupełności wystarczają 2-3 typy broni plus granaty i C4. Warto jednak wspomnieć, że do standardowej broni (np. typu Scarab) amunicja jest łatwo-dostępna i spotkać ją można praktycznie przy każdym posterunku przeciwników/sojuszników. Jeśli zaś chodzi o amunicję do bardziej wyrafinowanej broni (np. działko Gausa lub ), to lepiej jej używać w trybie „ekono”. Tym bardziej, że na swojej drodze spotkamy zarówno Obcych, których możemy łatwo unieszkodliwić krótką serią ze Scaraba jak też takich, na których pojedynczy strzał z działka Gausa (albo eksplozja pojedynczego ładunek C4) nie zrobi większej krzywdy.

Crysis 2 - Bronie i statystyki

Crysisowa oprawa fizyczno-graficzna i konsolowy interfejs

Od samego początku wszyscy spodziewali się, że Crysis 2 będzie kolejną produkcją, która pod względem oprawy graficznej oraz fizycznej „rzuci na kolana” współczesne komputery dając w zamian niemal foto-realizm. Niestety ale nic bardziej mylnego. Crysis 2 powstał przede wszystkim z myślą o konsolach i podkreślone jest to niemal na każdym kroku. Gra wygląda praktycznie przeciętnie (dużo słabej jakości tekstur, brak dynamicznej zmiany pogody, za dużo efektu typu blurr), interakcja względem pierwowzoru jest wręcz podstawowa (zapomnijmy o jakiejkolwiek prawdziwej „demolce”) zaś ograniczenie ustawień graficznych do trzech ogólnych trybów (Wysokie, Bardzo wysokie oraz Extremalne), bezmyślne zachowanie przeciwników oraz brak możliwości dowolnego zapisu stanu gry wręcz wołają o pomstę do nieba. Czy aby na pewno nadal mówimy o grze tej samej firmy, która w 2007 roku bardzo wysoko postawiła poprzeczkę w kwestii grafiki, interakcji i otwartości świata? Niestety tak…

Interfejs w Crysis Warhead:

Crysis Warhead - Zaawansowane ustawienia graficzne gry sprzed kilku lat

Interfejs w Crysis 2:

Crysis 2 - Bardzo ubogie ustawienia graficzne gry z tego roku

Fragment mapy w Crysis Warhead:

Crysis Warhead - Fragment mapy

Fragment mapy w Crysis 2:

Crysis 2 - Żeby tak można bylo poskakać po większej okolicy...

Tak szumnie promowany CryEngine 3 mimo wyższego numerku w nazwie nie umożliwił w dniu premiery zaprezentowania tego czego spodziewali się wszyscy gracze. Owszem, konsolowcom oprawa graficzna i styl rozgrywki przypadły do gustu ale co bardziej zaawansowani gracze PC od razu zauważyli, że Crysis 2 nie jest tym czego się spodziewali (a przynajmniej nie po to kupowali maszyny wyposażone w topowe karty graficzne z obsługą DX11). Mowa tutaj nie tylko o oprawie graficznej ale także o fakt, że w Crysis 2 realnie może pograć już ktoś posiadający kartę graficzną rzędu Geforce 9600GT. Ktoś mógłby rzec, że to lepsza optymalizacja. Owszem, wręcz wzorowa…tylko, że uzyskano ją kosztem redukcji jakości tekstur (poniżej kilka przykładów), interakcji świata (mamy wybuchające beczki i możemy nimi rzucać, możemy także kopnąć samochód czy też rozbić szkło), mniejszych map (wielkości większego osiedla podczas gdy w Crysis i Crysis Warhead była to np. cała górska dolina) oraz poziomu inteligencji przeciwników (jeśli „ręcznie” można pozbyć się 4 uzbrojonych żołnierzy idących gęsiego w odległości 5 m jeden od drugiego to chyba znaczy, że coś jest nie tak?).

Crysis 2 - Bug - Słaba jakość tekstur na blokadzie

Crysis 2 - Bug - Fatalna jakość tekstur roślinności

Crysis 2 - Bug - Słaba jakość tekstur śmieci

A oto kilka przykładowych screenów z Crysis Warhead (i niech mi ktoś spróbuje wytłumaczyć dlatego kilka lat temu pod względem graficznym było naprawdę świetnie a kilka lat później jest znacznie gorzej):

Crysis Warhead - Ostre jak brzytwa tesktury podłogi

Crysis Warhead - Rośliny sprzed kilku są zdecydowanie lepsze...

Crysis Warhead - Nawet podłoże wygląda lepiej...

Wszystko to zrobiono oczywiście po to aby współczesne konsole mogły „udźwignąć” Crysis 2 i żeby gracze PC nie dostali ostatecznie gry zbyt mocno „odstającej” od konsolowej wersji (no chyba, że po prostu ludzie z Crytek nie znają dostępnego na rynku sprzętu komputerowego i nie wiedzą, że na PC od dość dawna – od jesieni 2009 roku – są dostępne wydajne karty graficzne z DX11). Niestety ale nie zaprzeczą temu żadne argumenty. Poniżej przedstawiam kilka porównań oprawy graficznej z poszczególnymi ustawieniami graficznymi Crysis 2 (niestety wyraźnie widać, że nie ma tutaj ogromnej różnicy w jakości tekstur w poszczególnych trybach ale są za to m.in. inne cienie a niektóre elementy otoczenia stają się bardziej wypukłe):

Detale Wysokie:

Crysis 2 - Okolica @ Detale Wysokie

Detale Bardzo wysokie:

Crysis 2 - Okolica @ Detale Bardzo wysokie

Detale Ekstremalne:

Crysis 2 - Okolica @ Detale Ekstremalne

Detale Wysokie:

Crysis 2 - Dach @ Detale Wysokie

Detale Bardzo wysokie:

Crysis 2 - Dach @ Detale Bardzo wysokie

Detale Ekstremalne:

Crysis 2 - Dach @ Detale Ekstremalne

Czy tego spodziewał się ktoś, kto kilka miesięcy przed premierą gry nabył potężną kartę graficzną typu Radeon HD6970 lub Geforce GTX570? Nie wydaje mi się…

Multiplayer? Skaczemy, strzelamy, będzie dobrze…

Tak jak poprzednio w trybie multiplayer można zmagać się w kilku z dostępnych typów rozgrywek. Praktycznie wszystkie mapy są oczywiście zaczerpnięte z kampanii dla jednego gracza – do dyspozycji dostajemy po prostu fragmenty danego poziomu. Co ciekawe wraz z coraz lepszą grą otrzymujemy tutaj także punkty doświadczenia, które możemy przeznaczyć na upgrade nano-kombinezonu. Do niezbyt przyjemnych aspektów tego trybu Crysis 2 należy jednak fakt, że sporo osób mogło do tej pory (a przynajmniej do momentu wydania patcha 1.4) stosować wszelkiej maści cheaty (np. latanie) przez co przyjemność z takiej rozgrywki często była wręcz żadna.

Crysis 2 - Multiplayer

Crysis 2 - Multiplayer

Podsumowanie

Ażeby ocenić Crysis 2 w miarę sprawiedliwe należy to zrobić na tle produkcji sprzed 4 lat – Crysis lub Crysis Warhead. Czym więc jest Crysis 2? Grą ograniczoną niemal pod każdym względem (fizycznym, graficznym, wielkości map, inteligencji przeciwników, efektów pogodowych) ale jednocześnie o bardziej urozmaiconej rozgrywce (już nie tylko skradamy się po dżungli ale także maksymalnie wykorzystujemy możliwości nano-kombinezonu, otoczenia podczas trudniejszych potyczek oraz mamy elementy parkour’u). Wspomnę jeszcze o tym, że twórcy gry ograniczyli opcje ustawień graficznych do poziomu „konsolowego” (bez specjalnej aplikacji nie możemy nic zdefiniować tak jak chcemy) zaś brak możliwości zapisu stanu gry w dowolnym momencie to najnormalniej w świecie ujma jak na produkcję z 2011 roku autorstwa studia, które w 2007 roku ustaliło sporo standardów w kwestii interakcji świata, otwartości świata oraz oprawy graficznej. Aż chce się rzec „a miało być tak pięknie…”

Studio Crytek
Producent EA Games
Typ gry shooter FPS
Kategoria wiekowa 16+
Płynność na platformie testowej
przy rozdzielczości 1280×1024
(ustawienia ekstremalne):
– Intel Core i5 @ 3,2 GHz
– 4 GB RAM-u
– Radeon HD6870
– Windows 7 HP 64-bit

przez większość gry tak (zakres 40-70 FPS’ów)

Typowy czas gry 10 godzin
(w zależności od poziomu trudności,
zaawansowania gracza i sposobu gry)
Zalety

  • dość ciekawa i urozmaicona rozgrywka
  • Wady:

  • znikome nawiązanie do pierwowzoru
  • liczne uproszczenia (nawet w menu!)
  • liczne ograniczenia (brak możliwości zapisu stany gry
    w dowolnym momencie, ograniczona interakcja)

  • sporo słabej jakości tekstur (niektóre są wręcz fatalne!)
  • często bezmyślni przeciwnicy
  • Trackbacks for this post

    1. Deus Ex: Human Revolution – oficjalne wymagania sprzętowe wersji na PC – BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy...po prostu to, co najlepsze! - [...] niemal wszystkie możliwości współczesnych komputerów? Po niezbyt dobrze wyglądającym Crysis 2 mam taką [...]
    2. ARMA 3 – będzie trzecia część symulatora pola walki – BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy...po prostu to, co najlepsze! - [...] się w doświadczonych żołnierzy i niczym John Rambo (chociaż dziś można by mówić niczym Alcatraz z Crysis 2) przebijamy…
    3. Geforce 275.33 WHQL – czerwcowe “boostery” nVidii – BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy...po prostu to, co najlepsze! - [...] (przede wszystkim GTX560 oraz GTX580) w niektórych grach (np. Batman: Arkhan Asylum, Bulletstorm, Crysis 2 czy też Portal 2).…
    4. Crysis 2 i patch 1.8 – w końcu są normalne ustawienia graficzne ale DX11 nadal brak – BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy...po prostu to, co najlepsze! - [...] czas temu do dyspozycji fanów Crysis 2 został udostępniony patch 1.8. Od tej wersji gry gracze PC będą w…
    5. Crysis 2 – patch z DX11 naprawdę jest tuż tuż… » BestPCInfo.pl - [...] już w przyszłym tygodniu wszyscy gracze PC, którzy cierpliwie wyczekiwali implementacji DX11 w Crysis 2 w końcu będą mogli…
    6. Crysis 2 w końcu doczekał się DX11 i lepszych tekstur! » BestPCInfo.pl - [...] dwa miesiące po premierze Crysis 2 gracze PC w końcu otrzymali produkt, który tak naprawdę powinien być dostępny wraz…
    7. Adrenaline Crysis 2 Benchmark Tool czyli benchmark dla benchmarka » BestPCInfo.pl - [...] z pojawieniem się patcha 1.9 oraz specjalnych “paczek” Crysis 2 na nowo przeżywa swój “renesans”. Kilka zagranicznych serwisów już…
    8. Catalyst 11.8 WHQL - nowe sterowniki od AMD | BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy - [...] aż do HD6000. Co ciekawe wprowadzają one nie tylko poprawki w kwestii wydajności w grach (np. w Crysis 2…
    9. Rage – niby hit a jednak trzeba go już patchować | BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy - [...] nie dlatego, że jest unikalna czy też ma niesamowitą oprawę graficzną lub fabularną. Po Crysis 2 i Dragon Age…
    10. AMD Catalyst 12.1 WHQL | BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy - [...] niektórych błędów (jak np. znikający kursor w grze Alien vs Predator, niestabilne działanie Crysis 2 podczas uruchomionego trybu CrossFire…
    11. Sapphire Radeon HD6790 - test | BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy - [...] Crysis 2 – a miało być tak pięknie… On April 29th, 2011 [...]
    12. Crysis 3 - pierwsze wrażenia z wersji Alpha | BESTPCINFO.PL - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy - [...] jak Crysis 2 tak i w Crysis 3 akcja rozgrywa się przed wszystkim w mieście i/lub na jego obrzeżach…
    13. Abduction - intrygująca gra oparta o Cry Engine 3 | BESTPCINFO.PL - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy - [...] wiemy z Crysis 2 (oraz z pierwszych wrażeń z Crysis 3) Cry Engine 3 jest silnikiem oferującym dość sporo…

    Leave a Comment

    *