Witamy ponownie :)

Jak się masz? :)

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by contacting us via contact page.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".

START > Gry PC > Bulletstorm – masakryczna strzelanka z polskim humorem

Bulletstorm – masakryczna strzelanka z polskim humorem

Bulletstorm - recenzja gry

Wydaje się, że na rynku gier brakuje czasem shooterów z prawdziwego zdarzenia czyli takich, w których bohater jest nie tylko rzucony na głębokie wody brutalnego świata ale także sam jest brutalnie do niego nastawiony. Brakuje też czasem pewnego rodzaju czarnego humoru podczas masakrowania hord przeciwników (i nie mam tutaj na myśli zombie jak w przypadku Left 4 Dead i Left 4 Dead 2) czy też pewnego rodzaju finezji podczas tak prostej czynności jak headshot. Okazuje się jednak, że niektórzy producenci gier dostrzegają owe „braki” i próbują je wypełnić tak aby dostarczyć graczom nowych wrażeń. Ostatnio spróbowała tego dokonać polska firma People Can Fly intrygującą w swych założeniach produkcją – Bulletstorm. Czy jej się to udało? Zapraszam na recenzję aby się o tym przekonać!

Bulletstorm czyli kosmiczna federacja i kilku najemników

Jak przystało na rasową strzelankę Bullestorm raczej nie posiada zbyt głębokiej fabuły, która zmuszałaby gracza do większych przemyśleń egzystencjalnych. Ot, wcielamy się w Graysona Hunta przywódcę specjalnej jednostki Dead Echo, która to przez lata wykonywała wszelkie „mokre zlecenia z góry” przeciwko wrogom federacji (a tak przynajmniej deklarował pracodawca). Pewnego jednak razu wyszła na jaw cała prawda o wszystkich owych zleceniach i od tej pory nasz „team” zbuntował się przeciwko pracodawcy – generałowi Sarrano. Wraz z kilkoma innymi członkami ekipy nasz bohater postanawia zatem zaszyć się gdzieś a potem porozmawiać z generałem w cztery oczy aby wyjaśnić z nim „to i owo”. Ostatecznie udało się zaszyć naszym najemnikom na kilka lat. Po tym czasie całkiem przypadkiem trafili na nowy projekt federacji – Ulysses. Był to przygotowany na zlecenie generała specjalny statek kosmiczny mający pomóc na nowo skolonizować jedną z pobliskich planet. Cóż więc zrobił nasz najemny team? Powiedzmy, że po prostu zepsuł generałowi nową „zabawkę”.

Bulletstorm - Generał Sarrano - Wywiad na żywo

Bulletstorm - Część teamu Dead Echo

Bulletstorm - Grayson i część teamu Dead Echo

Bulletstorm - Ulysses - Nowa zabawka generała Sarrano

Podczas ataku na Ulyssesa również i statek Dead Echo ucierpiał. Razem z Ulyssesem rozbił się on na pobliskiej planetce. W wyniku tego crashu znaleźliśmy się na terenie zamieszkanym przez tzw. tubylców (a przynajmniej takie jest pierwsze wrażenie). W wyniki ich niezbyt gościnnego powitania ginie nam dwóch członków załogi a jeden z nich (po uprzedniej szybkiej operacji) staje się pół-terminatorem. I to właśnie ów „cyborg” jest naszym kompanem podróży podczas przygód na tej dość intrygującej planetce.

Bulletstorm - Miejscowi tubylcy chyba nie lubią gości bez zapowiedzi...

Bulletstorm - Na szczęście to duże kółko nie jest naszym wrogiem bezpośrednim...

Szybko okazało się również, że generał to „twardy kawałek dziadka”, przeżył katastrofę Ulissesa i teraz wzywa wszystkich swoich podwładnych na pomoc. Cóż więc postanawia nasz „niegrzeczny chłopiec” razem ze swoim terminatorem o imieniu Ishi? Naturalnie zamierzają mu pomóc jak tylko najlepiej potrafią…Co ciekawe nasz cyborg co chwila ma pewnego rodzaju „wahania nastrojów” i zmienia swoje nastawienie względem naszej osoby. Objawia się to tym, że raz chce nam pomóc w zlikwidowaniu generała a raz chce go bronić za wszelką cenę…

W każdym razie bardzo dobrze, że fabuła nie jest zbyt zawiła. Część graczy w końcu chce się przy tego typu produkcjach przede wszystkim odprężyć a nie prowadzić analizę rozterek moralnych. Dzięki temu, że w grze ponadto nie brakuje bardzo pikantnego języka oraz „przezabawnego” czarnego humoru udaje się to całkiem całkiem…

Bulletstorm- Tutaj wulgaryzmy to standard

Bulletstorm - Tutaj nawet tytuły rozdziałów są humorzaste

Cel…Pal…Uciekaj! On ma smycz!

W trakcie naszej zabawy w Bulletstorm będziemy mieć do dyspozycji dość charakterystyczny arsenał broni. Poza standardowym karabinkiem najemników (i butami anty-grawitacyjnymi) będziemy mogli bowiem również sobie postrzelać m.in. z potężnego colta (), łańcucha z najeżonymi kulami po obu stronach (), snajperki z efektem bullet-time () czy też mocno zmodyfikowanego wiertła górniczego (), które potrafi przygwoździć do ściany większość przeciwników. Żeby jednak nie było zbyt nudno twórcy gry przewidzieli sporo innych atrakcji. Przykładowo wyposażyli bohatera również w specjalną „elektro-smycz”. Dzięki niej można schwytać przeciwnika (aczkolwiek nie każdego), przyciągnąć go do siebie a potem np. zaserwować mu kopniaka w przepaść albo na kaktus. Mało tego, po jej modernizacji (tak, każdą broń można poddać upgrade’owi) możemy przywołać tzw. „Grom” a wtedy wszyscy zwykli przeciwnicy zostaną wyrzuceni w powietrze i można postrzelać do nich jak do kaczek. A tak przy okazji to czy wspominałem już, że za każdą taką kombinacje „ciosów” dostajemy dodatkowe punkty? Nie? A zatem już wyjaśniam…

Bulletstorm - Bronie - Łowca Głów

Bulletstorm - Bronie - Łowca Głów + Bullet-time

Bulletstorm - Skuwacz

Bulletstorm - Wiertacz

Jednym z haseł reklamowych Bulletstorm jest „Kill with skill”. Wydaje mi się, że nie potrzeba go specjalnie tłumaczyć ale jednak postaram się to zrobić. Czy ktokolwiek z was grał kiedyś w Punishera? Jeśli tak, to zapewne pamiętacie fakt, że im bardziej efektowną śmierć zadaliśmy (np. nie strzelając bezpośrednio do przeciwnika ale używając groźnych elementów otoczenia) tym więcej otrzymywaliśmy punktów za „styl”. Dokładnie to samo mamy w Bulletstorm. No może, prawie to samo…Tutaj bowiem do dyspozycji mamy całe mnóstwo takich kombinacji a twórcy gry nazwali to „super-strzałami”. Przykładowo:

  • Zrzucenie przeciwnika w przepaść => Polecony
  • Zrzucenie przeciwnika do rzeki/jeziora => Karma dla ryb
  • Nadzianie przeciwnika na kaktus => Akupunktura
  • Nakarmienie przeciwnikiem morderczej rosiczki => Ogrodnik
  • Headshot => Arbuz
  • Headshot ze snajperki => Perfekcjonista

Bulletstorm - Smycz i Zasobnik

I takich „stylów” mamy tutaj ponad 130! Oczywiście poszczególne kombinacje przypisane są tylko do jednej broni (np. „Gwóźdź programu” przypisany jest tylko do wiertła górniczego) i posiadają różną punktację (na początku dostajemy więcej punktów za samo odkrycie danego stylu a potem już mniejszą stałą ilość punktów). Za zdobyte punkty możemy (a nawet wręcz musimy) wykupywać amunicję w specjalnych „zasobnikach”, modernizować bronie oraz dokupywać do nich pociski do alternatywnych trybów (tutaj zwane są one „dopalaczami” ;)). Przykładowo wcześniej wspomniany „Grom” to właśnie taki jeden alternatywny strzał zaś dodatkowy tryb snajperki to z kolei możliwość sterowania w powietrzu przeciwnikiem, którego postrzeliliśmy – możemy go tak nakierować aby znalazł się w pobliżu innych a następnie zdetonować tkwiący w nim nasz pocisk.

Bulletstorm - Upgrade broni

Bulletstorm - Baza kombosów ogólnych

W każdym razie możliwości na zadanie śmierci jest wiele jednak sprawdzają się one przede wszystkim przy standardowych przeciwnikach. W przypadku mocniejszych wrogów (tzw. mini-bossowie) oraz dużych bossów (też ich kilku w grze będzie) trzeba raczej próbować czegoś innego. W przypadku tych naprawdę dużych lepiej jest próbować walki z naprawdę bardzo dużego dystansu…

Bulletstorm - Jeden z bossów

Bulletstorm - Hmmm...Prawie jak Godzilla...

Unreal Engine 3.0? Niemożliwe!

Mogłoby się wydawać, że wykorzystanie do produkcji Bulletstorm dość leciwego już engine’u w postaci Unreal Engine 3.0 byłoby tutaj raczej niezbyt wskazane jednak nic bardziej mylnego. Dość spora „elastyczność” tego sinika w połączeniu ze świeżymi pomysłami People Can Fly oraz dobrej jakości teksturami (ba, części z nich nie powstydziłby się nawet Crysis) zaowocowało tym, że Bulletstorm to naprawdę przyjemna dla oka gra. Zastosowanie dobrej jakości tekstur oczywiście automatycznie skutkuje sporym „podbiciem” wymagań sprzętowych względem np. takiego Unreal 2007 czy też Gears of War jednak w przypadku Bulletstorm naprawdę widać, że jest to tego warte (aczkolwiek można napotkać na forach tematy o możliwości poprawy optymalizacji Bulletstorm). Co ciekawe również i wygładzanie krawędzi nie stanowi tutaj żadnego kłopotu (a przynajmniej na kartach Radeon z serii HD6800) a różnica jest naprawdę widoczna (i to nie tylko w spadku FPS-‚ów).

Bulletstorm - Dobre tekstury

Bulletstorm - Dobre tekstury

Bulletstorm - Dobre tekstury

Bulletstorm - Dobre tekstury

Porównanie trybów AA (na przykładzie Radeon HD6870, sterowniki Catalyst 11.2 WHQL):

Bulletstorm - Grafika z AAx0

Bulletstorm - Grafika z AAx2

Bulletstorm - Grafika z AAx4

Bulletstorm - Grafika z AAx8

Porównanie ustawień graficznych (Niskie, Średnie, Wysokie):

Bulletstorm - Grafika Low

Bulletstorm - Grafika Medium

Bulletstorm - Grafika High

Owszem, czasem można się przyczepić np. do tego, że interakcja z otoczeniem jest mocno ograniczona tylko do tego co przewiduje engine gry (nie można np. kopnąć jakieś losowej skrzynki) jednak to już po prostu leży w naturze Unreal Engine 3.0. Tutaj po prostu na pierwszym miejscu jest przede wszystkim „przezabawna” krwawa rozgrywka (pamiętajmy, że gra ma oznaczenie PEGI 18+), na drugim miejscu oprawa graficzna a dopiero potem podstawowa interakcja.

Bulletstorm - Oprawa graficzna

Bulletstorm - Oprawa graficzna

Bulletstorm - Oprawa graficzna

Bulletstorm - Oprawa graficzna

Bulletstorm – tryb multiplayer

Tak rozrywkowy shooter jak Bulletstorm po prostu musiał posiadać dodatkowe możliwości rozgrywki a jedną z nich (poza trybem Echo – gdzie sami sprawdzamy swoje umiejętności na danej mapie) jest tryb multiplayer dla czterech graczy. Rozgrywki owe oczywiście nie są bynajmniej zbyt skomplikowane. Ot, na początku wszyscy idą standardowo „do sklepu” (jak ma się odpowiednią ilość punktów, to można nabyć np. mocniejsze kopnięcie, czy też szybsze ruchy oraz nową broń). Poza zespołowym zbieraniem punktów czasem musimy wykonać specjalny „quest” – z góry zadany kombos (np. Laleczka Voodoo – nabicie wskazanego przeciwnika na metalowe pręty lub kolce). Jeśli go nie wykonamy, nie przechodzimy do następnej „fali” uderzeniowej.

Bulletstorm - Multiplayer - Zestawienie teamu

Bulletstorm - Multiplayer - Najpierw do sklepu...

Bulletstorm - Multiplayer - ...potem na pozycje...

Bulletstorm - Multiplayer - ...a teraz zabawa

Bulletstorm – podsumowanie

Jako podsumowanie gry Bulletstorm można by tak naprawdę rzucić pewnego rodzaju sentencję: People can fly…and die in over 130 different ways. Najświeższy tytuł polskiego studia nie jest wprawdzie czymś super innowacyjnym (stanowi jakby fuzję Punishera, Serious Sama i Gears of War) jednak sposób w jaki prezentuje się tutaj akcję, brutalny świat, (nie-)moralność oraz czarny humor jest czymś wobec czego żaden szanujący się dorosły gracz wręcz nie może przejść obojętnie.

Bulletstorm - recenzja gry

Studio People Can Fly
Producent Epic Games
Typ gry shooter FPS
Kategoria wiekowa 18+
Płynność na platformie testowej
(z AA x2):
– Intel Core i5 @ 3,2 GHz
– 4 GB RAM-u
– Radeon HD6870

przez większość gry tak (zakres 30-60 FPS’ów)

Typowy czas gry 7-10 godzin (w zależności od poziomu trudności, zaawansowania gracza i pomysłowości)
Bullestorm Good Game!

Trackbacks for this post

  1. Bulletstorm Gun Sonata – dodatek do nietuzinkowego polskiego shootera – BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy...po prostu to, co najlepsze! - [...] nietuzinkowego polskiego shooteraDodaj komentarz »Jak doskonale wiemy polski shooter – Bulletstorm – zyskał uznanie nie tylko w oczach sporej…
  2. Catalyst 11.4 WHQL – kwetniowy “boost” dla Radeonów – BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy...po prostu to, co najlepsze! - [...] o poprawieniu kilku “bugów” (jak chociażby miejscami błędne wyświetlanie tekstur w Bulletstorm podczas używania trybu CrossFire, problemy podczas uruchamiania…
  3. Geforce 275.33 WHQL – czerwcowe “boostery” nVidii – BestPCInfo.pl - newsy, poradniki, recenzje, unikalne testy...po prostu to, co najlepsze! - [...] (przede wszystkim GTX560 oraz GTX580) w niektórych grach (np. Batman: Arkhan Asylum, Bullestorm, Crysis 2 czy też Portal 2).…
  4. Hard Reset czyli kolejny polski hit? » BestPCInfo.pl - [...] którym przypadł do gustu Bulletstorm, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów czy też legendarny już Painkiller z całą pewnością [...]

Leave a Comment

*