Witamy ponownie :)

Jak się masz? :)

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by contacting us via contact page.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".

START > Karty graficzne > 2x Radeon HD6950 vs Geforce GTX580 – co jest lepsze?

2x Radeon HD6950 vs Geforce GTX580 – co jest lepsze?

CrossFire XFX Radeon HD6950 2 GB Dual HeatPipe vs Zotac Geforce GTX580 AMP - TestJakiś czas temu mieliśmy okazję zapoznać się z obecną najwydajniejszą jedno-rdzeniową kartą graficzną nVidii – Geforce GTX580. Niewątpliwie jest to topowa karta graficzna jednak niektórych użytkowników interesować może również „alternatywa” w postaci dwóch tańszych i trochę słabszych kart graficznych czyli w naszym przypadku tandem 2x XFX Radeon HD6950 2GB DualHeatPipe. Czy faktycznie CrossFire Radeonów z serii HD6950 zawsze będzie ciekawszą opcją niż pojedynczy Geforce GTX580? Przekonajmy się. Zapraszam na test 2x Radeon HD6950 vs Geforce GTX580!

Zotac Geforce GTX580 AMP!

Zotac Geforce GTX580 AMP - W pełnej krasie

Zotac Geforce GTX580 AMP - Widok ogólny

2x XFX Radeon HD6950 2 GB DualHeatPipe:

CrossFire XFX Radeon HD6950 2 GB Dual HeatPipe vs Zotac Geforce GTX580 AMP!

CrossFire XFX Radeon HD6950 2 GB Dual HeatPipe vs Zotac Geforce GTX580 AMP!

Wszystkie testy wydajności wykonywane były w rozdzielczościach 1280 x 1024 oraz 1920 x 1080 w środowisku Windows 7 Home Premium 64-bit a zdecydowaną większość testów wspomagała aplikacja FRAPS (w wersji 3.2.6). Sterowniki użyte w niniejszym teście to Catalyst 11.9 WHQL oraz Geforce 280.62 WHQL W przypadku każdej gry / każdego benchmarka ustawiane graficzne były możliwie najwyższe detale (aczkolwiek nie zawsze – szczegóły podane są przy każdym teście). Starałem się dobrać do testów tytuły / benchmarki charakterystyczne dla danego współczesnego środowiska (ale też nie ukrywam, że w przyszłości pojawią się nowe / dodatkowe tytuły). Są tutaj zatem shootery FPS, gry typu RPG, jedna stosunkowo przyjemna aczkolwiek trochę zwariowana “ścigałka” oraz pięć testów syntetycznych (Adrenaline Crysis 2 Benchmark Tool, Aliens vs Predator DX11, Lost Planet 2, S.T.A.L.K.E.R. CoP oraz Unigine Heaven 2.5). Wszystko to znajdowało się natomiast w obrębie następującej platformy testowej:

  • Procesor: Intel Core i5 760 @ 3,2 GHz
  • Płyta główna: MSI P55-GD85
  • Cooler CPU: Noctua NH-C14
  • Pamięć RAM: 2x 2GB, 1600 MHz, OCZ Reaper 1600 MHz
  • SSD/HDD: 2x HDD (WD 1 TB oraz Samsung 500GB)
  • Zasilacz: Antec HCP-850
  • Obudowa: Fractal Design Arc Midi Tower

CrossFire XFX Radeon HD6950 2 GB Dual HeatPipe vs Zotac Geforce GTX580 AMP - Platforma testowaJeśli zaś chodzi o prezentację miejsc testowych w poszczególnych grach, to zapraszam na nasz kanał YouTube :)

Aliens vs Predator DX11 Benchmark to prezentacja wydajności kart graficznych w najnowszej odsłonie shootera z Obcymi i Predatorami w rolach tytułowych. Prezentowane są tutaj po kolei trzy różne sceny a w każdej z nich głównymi bohaterami są oczywiście Obcy. Nie stosowałem tutaj żadnej dodatkowej konfiguracji z poziomu benchmarka, wszystkie ustawienia w kwestii jakości generowanej grafiki są zatem w oparciu o ustawienia domyślne (w teorii są to zatem ustawienia najwyższe / maksymalne).

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w AvP @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w AvP @ 1920 x 1080Tandem dwóch Radeonów z serii HD6950 niewątpliwie wykorzystuje tutaj swój potencjał. Średnio ponad 110 kl./s. w rozdzielczości full HD? Nie ma sprawy ;)

Crysis Warhead to przedstawiciel futurystycznych shooterów FPS, którego mimo upływu lat po prostu nie może zabraknąć w takich testach. Jest to kontynuacja Crysisa, gry która przy maksymalnych detalach w swoim czasie stanowiła wyzwanie praktycznie dla każdej karty graficznej w rozdzielczości rzędu 1024 x 768. W tym przypadku studio Crytek postarało się po prostu o naprawdę porządny tytuł-benchmark na PC. O ile sama rozgrywka to kwestia indywidualna (w końcu nie każdemu może podobać się przemierzanie wyspy w roli futurystycznego Rambo) o tyle oprawa graficzna do dziś niemal nie ma sobie równych. Test wydajności wykonywany był w obrębie pierwszej mapy (Call Me Ishmael), na granicy lądu, morza i bogatej roślinności (wydaje mi się, że oddaje to charakter większości gry) przy wszystkich ustawieniach na “Entuzjasta” (ale rozmycie podczas ruchu wyłączone) oraz z AAx 2.

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Crysis Warhead @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Crysis Warhead @ 1920 x 1080W Crysis Warhead zdecydowanie ciężej dostrzec dodatkową „moc”, którą w teorii powinniśmy otrzymać wraz z dodaniem drugiem karty graficznej. Naturalnie w rozdzielczości 1920 x 1080 w teście było ponad 60 FPS’ów a zatem było w pełni płynnie.

Crysis 2 podobnie jak Crysis Warhead stał się pewnego rodzaju “wizytówką” studia Crytek. W przeciwieństwie jednak do Warhead’a tegoroczna super-produkcja w dniu premiery zasłynęła z wręcz przeciętnej oprawy graficznej oraz szeregu niedociągnięć, których co niektórzy woleli po prostu nie dostrzegać (szczegóły w recenzji). Dopiero od niedawna graczom PC “osłodzono” nieco żywot i wprowadzono oficjalny support dla DX11 oraz specjalną paczkę z lepszymi teksturami. W efekcie tego całego upgrade’u Crysis 2 w końcu przypomina grę, której oprawą wizualną współczesny gracz PC raczej nie wzgardzi. Co ciekawe wraz z tą częścią tego futurystycznego shootera FPS w sieci rozprzestrzenił się ciekawy program z wbudowanymi time-demami – Adreanaline Crysis 2 Benchmark Tool. Sprawdzając wydajność karty oczywiście nie omieszkałem sprawdzić jego “możliwości” zarówno w DX9 jak i w DX11. Poza nim wykonywane były jeszcze dwa testy w dwóch różnych lokacjach gry (Strażnicy Bram oraz Upadek Korporacji). W przypadku pełnej wersji gry zdecydowałem się na prezentację wydajności tylko w DX11 (w przypadku środowiska DX9 naprawdę mnóstwo serwisów udowodniło, że przeciętna karta graficzna poradzi sobie w nim bez problemu).

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w AC2BT @ 1280 z 1024

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Crysis 2 - Strażnicy Bram @ 1280 z 1024

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Crysis 2 - Upadek Korporacji @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w AC2BT @ 1920 x 1080

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Crysis 2 - Strażnicy Bram @ 1920 x 1080

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Crysis 2 - Upadek Korporacji @ 1920 x 1080W przypadku Crysis 2 widać spore różnice pomiędzy wynikami z testu syntetycznego (Adreanline Crysis 2 Benchmark Tool) a naszymi miejscami testowymi. O ile bowiem w AC2BT można było w full HD zauważyć średnio niemal 70 kl./s. o tyle w grze w najlepszym wypadku była połowa tych wartości. Czy podczas gry niższe wartości wynikały ze znacznie mocniejszego obciążenia procesora niż podczas testu w AC2BT? Ciężko jednoznacznie powiedzieć…

Dragon Age 2 to kolejny przedstawiciel gatunku RPG. W zestawieniu gra ta znalazła się ze względu na niezła oprawę graficzną oraz obsługę zarówno DX9 jak i DX11. Z tego też względu (oraz ze względu na historię z niezbyt dobrą optymalizacją gry pod karty nVidii w trybie DX11) test przeprowadzany był w dwóch ustawieniach API (naturalnie przy maksymalnych detalach dla danego trybu). Miejscem testu był poziom nazwany Rozdarty Grzbiet. Jest to jedno z kilku miejsce grze, gdzie w przypadku trybu DX11 wymagana jest naprawdę porządna karta graficzna. Osoby chcące zgłębić “tajniki” rozgrywki w Dragon Age 2 zachęcam do zapoznania się z recenzją.

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Dragon Age 2 @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Dragon Age 2 @ 1920 x 1080W Dragon Age 2 CrossFire kart typu Radeon HD6950 wydaje się sprawdzać całkiem nieźle. Co ciekawe w rozdzielczości full HD w przypadku trybu DX11 można było zaobserwować spadki FPS’ów do ok. 40 a tym samym komfort z rozgrywki był wtedy raczej średni…

Dungeon Siege 3 to stosunkowo “lekki” przedstawiciel RPG. Fabuła nie jest tutaj zbyt skomplikowana, zadań pobocznych zbyt wiele nie ma ale za to często będziemy świadkami ładnych efektów czarów oraz dość trudnych potyczek z przeciwnikami. Z racji naprawdę dynamicznych zwrotów akcji (i nie zawsze powtarzalnych walk) zdecydowałem się test w tej grze przeprowadzić podczas wynurzania się “czegoś dużego” (osoby zainteresowane zapraszam do recenzji) z wody. Scenka taka trwa kilkanaście sekund ale karta graficzna też ma wtedy co nieco do roboty. Oczywiście wszystkie detale są maksymalne (AA x4) a cienie są na poziomie tzw. “niemożliwym”.

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Dungeon Siege 3 @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Dungeon Siege 3 @ 1920 x 1080Być może ciężko w to uwierzyć ale w przypadku Dungeon Siege 3 w podczas testów dwóch kart graficznych uzyskano dużo niższe wyniki niższe niż w przypadku pojedynczej karty HD6950. Niezbyt dobra optymalizacja Dungeon Siege 3 pod kątem CrossFire czy też to kwestia sterowników? Spróbujemy tą sprawę wyjaśnić z supportem AMD.

Lost Planet 2 Benchmark jest kolejnym przykładem testu syntetycznego w futurystycznej grze typu shooter TPS. Mamy tutaj do dyspozycji wybór API (DX9 i DX11), kilka ustawień graficznych (na potrzeby testów wszystko jest ustawione praktycznie na max.) oraz dwa rodzaje testu: A oraz B. Ponieważ to test B potrafi bardziej obciążać karty graficzne to tak naprawdę on będzie nas później bardziej interesować.

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Lost Planet 2 @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080: 2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Lost Planet 2 @ 1920 x 1080Lost Planet 2 Benchmark nie stanowił jakiegoś większego „wyzwania” dla dwóch Radeonów z serii HD6950. Nawet w full HD mieliśmy tutaj średnio nieco ponad 50 kl./s.

nail’d to przykład zwariowanej “ścigałki”, przy której prawie każdy może się odprężyć. Jeśli ktoś lubi szalone wyścigi na motorach i quadach przyprawione dobrą oprawą graficzną, nietuzinkowymi pomysłami na trasach oraz zawrotne tempo jazdy i niespodzianki w powietrzu, to ten tytuł jest pozycją obowiązkową (szczegóły w recenzji). Test polegał na stosunkowo ostrożnym (bez kolizji) przejechaniu trasy” Z lotu ptaka” (jedno pełne okrążenie).

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w nail'd @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w nail'd @ 1920 x 1080W przypadku nail’d również zaobserwowano wyniki niższe niż w przypadku zastosowania jednej karty graficznej. Kolejny zbieg okoliczności? Chyba nie ale spróbujemy to wyjaśnić…

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat Benchmarkprezentuje wydajność kart graficznych w różnych środowiskach API (DX9, DX10.1 i DX11), przy różnych ustawieniach graficznych oraz przy różnych warunkach pogodowych podczas “przelotu” nad daną mapą. Nas naturalnie interesował wyłącznie tryb DX11 oraz możliwie najwyższe ustawienia detali.

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w S.T.A.L.K.E.R. CoP @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w S.T.A.L.K.E.R. CoP @ 1920 x 1080S.T.A.L.K.E.R. CoP Benchmark test „Sunshafts” to kolejny dość osobliwy przypadek. O ile bowiem średnie wartości FPS’ów są zdecydowanie wyższe niż w przypadku jednej karty z serii HD6950 o tyle wartości minimalne są niemal identyczne zaś maksymalne sporo niższe. Czyżby tutaj tak duże znaczenie mógł mieć procesor i jego obciążenie podczas testów? Niewykluczone…

Unigine Heaven 2.5 to przykład testu syntetycznego z możliwością wyboru API (DX9, DX10 i DX11) oraz stosownych ustawień detali. Oczywiście nas interesuje przede wszystkim wydajność w środowisku DX11 i z tego też względu sprawdzane były osiągi przy ekstremalnym trybie tesselacji.

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Unigine Heaven 2.5 @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Unigine Heaven 2.5 @ 1920 x 1080Unigine Heaven 2.5 to przykład gdzie CrossFire Radeonów HD6950 doskonale się sprawdza i widzimy wyraźny wzrost wydajności względem pojedynczej karty. Średnio ok. 50 klatek/s w rozdzielczości full HD? Nie ma sprawy ;)

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów to polska super-produkcja, której po prostu nie sposób teraz ominąć przy jakimkolwiek porównywaniu wydajności kart graficznych. Bardzo ładna oprawa graficzna, dynamiczne walki, nieliniowa fabuła oraz spory wachlarz rozwoju naszego bohatera sprawiają, że ów RPG przypada do gustu licznym graczom (po szczegóły zapraszam do recenzji). Testy wydajności wykonywane były w trzech “lokacjach”: Flotsam, Las (na wschód od Flotsam) oraz w okolicy Vergen. Poza uberpróbkowaniem i rozmyciami wszystkie maksymalne były ustawione na najwyższy poziom.

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1280 x 1024:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Wiedźmin 2 - Akt 1 Las @ 1280 z 1024

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Wiedźmin 2 - Akt 1 Flotsam @ 1280 z 1024

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Wiedźmin 2 - Akt 2 Vergen @ 1280 z 1024

TESTY w ROZDZIELCZOŚCI 1920 x 1080:

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Wiedźmin 2 - Akt 1 Las @ 1920 x 1080

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Wiedźmin 2 - Akt 1 Flotsam @ 1920 x 1080

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Wydajność w Wiedźmin 2 - Akt 2 Vergen @ 1920 x 1080W przypadku Wiedźmina 2 można mówić raczej o dość przeciętnych korzyściach płynących z zastosowania dwóch kart Radeon z rodziny HD6950 w rozdzielczości rzędu 1280 x 1024. Co zaś się tyczy trybu typu full HD, to tutaj zdecydowanie zyskujemy względem jednej karty graficznej.

Temperatury poszczególnych GPU sprawdzone zostały w dwóch warunkach: IDLE oraz STRESS. Pierwszy tryb to oczywiście taka standardowa praca biurowa czyli tandem kilku typowych programów: OpenOffice + Winamp + GG + Mozilla FireFox. Drugi tryb testu to oczywiście możliwie mocne obciążenie karty (6 pętli testu AC2BT, tryb DX11 w rozdzielczości full HD).

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe - Temperatury GPU

Jak widać nawet w przypadku dobrze wentylowanej obudowy oraz wydajnych coolerów GPU mamy do czynienia ze sporymi różnicami temperatur pomiędzy dwoma kartami graficznymi. Różnice widać zarówno w trybie Idle (34 vs 42 stopnie Celsjusza) jak i pod obciążeniem (60 vs 71 stopni Celsjusza). Naturalnie wyższe temperatury dotyczą tzw. karty głównej czyli tej zamontowanej w górnym slocie PCI-E.

Po prezentacji możliwości CrossFire HD6950 względem pojedynczej karty z tej serii zapraszam na część właściwą niniejszego testu czyli bezpośrednie porównanie „2x Radeon HD6950 vs Geforce GTX580”. Żeby już nie zanudzać teorią zapraszam do przestudiowania poniższych wykresów:

Testy w rozdzielczości 1280 x 1024

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe vs Zotac Geforce GTX580 AMP! - Wydajność minimalna @ 1280 x 1024

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe vs Zotac Geforce GTX580 AMP! - Wydajność średnia @ 1280 x 1024

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe vs Zotac Geforce GTX580 AMP - Wydajność minimalna @ 1920 x 1080

2x XFX Radeon HD6950 2GB Dual HeatPipe vs Zotac Geforce GTX580 AMP - Wydajność średnia @ 1920 x 1080O ile zatem w rozdzielczości 1280 x 1024 są raptem 2-3 testy, gdzie występują ogromne różnice między dwoma tymi rozwiązaniami (np. Aliens vs Predator) o tyle w rozdzielczości full HD sprawa nie jest już taka prosta. W przypadku testów w rozdzielczości 1920 x 1080 widać zdecydowanie więcej testów gdzie większą przewagę ma tandem 2x Radeon HD6950 (np. Aliens vs Predator czy też Unigine Heaven 2.5).

Czy jest jakiś jednogłośny werdykt odnośnie tego, co ogólnie będzie lepszym rozwiązaniem? Według mnie wszystko zależy od tego w co gramy i w jakiej rozdzielczości. Są bowiem tytuły gier i testy gdzie dwie karty typu XFX Radeon HD6950 2 GB Dual HeatPipe są wyraźnie wydajniejsze od pojedynczego Geforce GTX580 AMP! (np. Aliens vs Predator Becnhmark, niektóre miejsca w Crysis 2 czy też Dragon Age 2) ale są też aplikacje gdzie tandem dwóch kart graficznych kompletnie się nie sprawdzi (np. nail’d lub Dungeon Siege 3). Niewykluczone, że wszystko zależy też od środowiska programistycznego wykorzystywanego przy produkcji danej gry oraz szeroko rozumianej optymalizacji (czy to twórców gier czy to autorów sterowników) jednak nie zmienia to faktu, że dwie karty z wyższej półki nie zawsze będą wydajniejszym rozwiązaniem niż jedna najwydajniejsza jedno-rdzeniowa karta. Być może za rok czy dwa sytuacja ta będzie zgoła odmienna i faktycznie wszędzie będziemy obserwować wyższą wydajność przy stosowaniu dwóch kart graficznych jednak według mnie na chwilę obecną nie można tego potwierdzić…

CrossFire XFX Radeon HD6950 2 GB Dual HeatPipe vs Zotac Geforce GTX580 AMP - Test

There are no comments, please leave one.

Leave a Comment

*